چکیده:
. نتایج حاصل از این تحقیق،نشاندهندهء آن است که دانشآموزان ایرانی،ازانگیزش تحصیلی بالاتر از متوسط برخوردارند و مشوقهای درونی و بیرونی،سهم یکسانی درانگیزش تحصیلی،آنان دارند.نتایج تحلیل رگرسیونانگیزش تحصیلی،روی پارهای متغیرهای مستقل فرضی نشان داد که''دورنمای رشته تحصیلی از دید دانشآموزان‘‘،''جنسیت‘‘،''معدل نمرات درسی‘‘و''میانگین تحصیلات پدر و مادر‘‘،از جمله مهمترین عوامل پیشبینی کنندهانگیزش تحصیلی دانشآموزان متوسطه به حساب میآیند و در مجموع،بیش از 20%واریانسانگیزش تحصیلی را تبیین میکنند.
خلاصه ماشینی:
"در مجموع،میانگین نمره کلانگیزش تحصیلی گروه نمونهء تحقیق 31،5 با انحراف معیار 0/68 بوده است که در یک طیف 7 درجهای،وضعیتانگیزشی بالاتر از متوسط را نشان میدهد و گویای آن است که نمونه مورد مطالعه از دانشآموزان متوسطه در این تحقیق،از سطحانگیزش نسبی برای مدرسه رفتن و تحصیل در دوره متوسط برخوردارند.
نتایج آزمون تی برای مقایسه میانگینانگیزش تحصیلی دانشآموزان پایه دوم و سوم متوسطه (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمره کلانگیزش تحصیلی ترکیبی از سه بعدانگیزش درونی،انگیزش بیرونی و بیانگیزشی است.
نتایج آزمون تی برای مقایسه میانگین ابعاد سهگانهانگیزش تحصیلی در بین دانشآموزان پایه دوم و سوم متوسطه (به تصویر صفحه مراجعه شود) یافتههای یاد شده،نشان میدهد با افزایش پایه تحصیلی(گذشت زمان)،میزانانگیزش تحصیلی دانشآموزان متوسطه اندکی کاهش یافته است.
همانگونه که در این جدول مشاهده میشود،بین نمرهء مقیاس کلی انگیزش تحصیلی و شاخصهای وضعیت(اجتماعی-اقتصادی)خانوار شامل تحصیلات و منزلت شغلی پدر و تحصیلات مادر رابطه معناداری وجود نداشت؛اما بین نمرهانگیزش تحصیل و معدل درسی ضریب همبستگی (P>0ṣ001)0/21 به دست آمد.
متغیرهای پایه تحصیلی و فضای عمومی مدرسه نیز برای ورود به معادله رگرسیون از معیار سطح معناداری 50،0 P> برخوردار نبودهاند،اگرچه متغیر فضای عمومی مدرسه بسیار به این حد نزدیک بوده است -1ṣ92ṣP 0ṣ0546) (T جدول 4.
به عبارت دیگر،در یک طیف هفت گزینهای میانگین نمره کلانگیزش تحصیلی گروه نمونه 31،5 با انحراف معیار 0/68 بوده و گویای آن است که شور و شوق تحصیل و کسب دانش در دانشآموزان ما،بالاتر از حد متوسط در این مقیاس است.
Continuity of Academic Intrinsic Motivation from Childhood Through Late Adolescene:A Longitudinal Study, Journal of Educational Psychology,93(1),3-13."