چکیده:
به منظور توجه به ارتقای کیفیت انتشارات علمی درکنار کمیت آن ، پژوهش حاضرسعی نموده است که تولیدات علمی پژوهشگاه های ایران درپایگاه آی . اس . آی. را بر مبنای معیارهای کمی و کیفی درقالب درسه گروه پژوهشگاه های وابسته به وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری؛ پژوهشگاه های وابسته به وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی؛و سایر پژوهشگاه ها مورد ارزیابی و مقایسه قرار داده و معنی داری تفاوت بین این گروه ها را بر مبنای 4 شاخص تحقیق مورد آزمون قرار دهد . روش /رویکرد پژوهش : پژوهش به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه مورد پژوهش دربرگیرنده آن دسته از موسسات پژوهشی ایران است که درسال های 1997تا 2006 ، در پایگاه آی . اس . آی. تولید علمی داشته اند .نمونه گیری به روش قضاوتی و غیر احتمالی انجام شده است . داده های پژوهش از پایگاه مزبور جمع آوری و ازطریق ابزارجست وجوی پیشرفته پایگاه مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته اند . داده ها ی به دست آمده از پژوهش در4 بخش تولید ، استناد ، تاثیر استنادی، و درصد مدارک استناد شده ، به روش آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته اند . یافته ها: یافته های پژوهش بیانگر آن است که پژوهشگاه دانش های بنیادی ، بین گروه پژوهشگاه های وابسته به وزارت علوم ،پژوهشگاه برتر( بر مبنای سه شاخص)، و موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور، بین گروه سایر پژوهشگاه ها ، پژوهشگاه برتر( بر مبنای هر 4 شاخص) می باشد . درمقایسه کل پژوهشگاه ها ی کشور ، پژوهشگاه دانش های بنیادی و مرکز پژوهش های شیمی و مهندسی شیمی ایران ، پژوهشگاه های برتر( بر مبنای 4 شاخص) می باشند. همچنین یافته ها نشان می دهد که بر مبنای شاخص های کمی و کیفی تحقیق ، تفاوت معنی داری بین پژوهشگاه های وابسته به وزارت علوم ، و سایر پژوهشگاه ها وجود ندارد. نتیجه گیری: ارزیابی کمی و کیفی پژوهشگاههای ایران به موازات هم و همپوشانی سطح بالا بین پژوهشگاه های برتر بر مبنای هر 4 شاخص، بیانگر توجه به کمیت و کیفیت انتشارات علمی در موسسات پژوهشی در راستای یکدیگر بوده است که این امر در پژوهشگاههای مرتبط با علوم بین رشتهای و همچنین مرتبط با حوزه شیمی به میزان بیشتری قابل مشاهده بوده است.
خلاصه ماشینی:
"پژوهش حاضرقصد دارد به این سؤال پاسخ گوید که آیا رتبهبندی پژوهشگاهها به صورت فردی وهمچنین مقایسه آنها در قالب گروهی بر مبنای شاخصهای کمی و کیفی تفاوت قابلملاحظهای دارند؟به بیان دیگر آیا افزایش کمیت انتشارات علمی پژوهشگاهها به موازاتافزایش کیفیت آن بوده است؟ هداف پژوهش هدف پژوهش حاضر این است که کمیت و کیفیت تولیدات علمی پژوهشگاههای ایران درپایگاههای نمایه استنادی موجود در وب آوساینس را در یک دوره ده ساله(1997-2006)،بر مبنای شاخصهای کمی و کیفی علمسنجی(در قالب در سه گروه پژوهشگاههایوابسته به وزارت علوم،تحقیقات و فناوری؛پژوهشگاههای وابسته به وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی؛و سایر پژوهشگاهها)مورد بررسی و در مقایسه با یکدیگر موردآزمون قرار دهد.
پژوهش حاضرقصد دارد به این سؤال پاسخ گوید که آیا رتبهبندی پژوهشگاهها به صورت فردی وهمچنین مقایسه آنها در قالب گروهی بر مبنای شاخصهای کمی و کیفی تفاوت قابلملاحظهای دارند؟به بیان دیگر آیا افزایش کمیت انتشارات علمی پژوهشگاهها به موازاتافزایش کیفیت آن بوده است؟ هداف پژوهش هدف پژوهش حاضر این است که کمیت و کیفیت تولیدات علمی پژوهشگاههای ایران درپایگاههای نمایه استنادی موجود در وب آوساینس را در یک دوره ده ساله(1997-2006)،بر مبنای شاخصهای کمی و کیفی علمسنجی(در قالب در سه گروه پژوهشگاههایوابسته به وزارت علوم،تحقیقات و فناوری؛پژوهشگاههای وابسته به وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی؛و سایر پژوهشگاهها)مورد بررسی و در مقایسه با یکدیگر موردآزمون قرار دهد.
بین سه گروه پژوهشگاههای مورد بررسی و براساس 4 شاخص کمی و کیفی تحقیق،کدام یک در وضعیت مطلوبتری قرار دارند؟ روری بر تحقیقات گذشته انصافی(1378)،با مطالعه«وضعیت تولید اطلاعات علمی اعضای هیئت علمی بخشمنابع طبیعی(جنگل و مراتع)در ایران طی سالهای 1368-1376»به این نتایج دستیافت که بیشترین تولیدات از لحاظ موضوعی در زمینههای جنگلشناسی و اکولوژی مرتعو حداکثر تولیدات عملی در سال 1375 بوده است."