چکیده:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر حالات روحی کتابداران دانشگاهی میز مرجع و امانت بر میزان رضایت مراجعان از خدمات آنهاست. روش / رویکرد پژوهش : روش انجام این پژوهش پیمایشی است. جهت بررسی تاثیر عوامل روحی کتابداران، از پرسشنامه شخصیت سنج چند وجهی مینه سوتا استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش را 40 نفر از کتابداران بخش مرجع و بخش امانت کتابخانههای مرکزی10 دانشگاه دولتی شهر تهران تشکیل میدهند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از شیوه های آمار توصیفی (میانگین، واریانس، درصد، انحراف معیار) و آمار استنباطی (همبستگی) استفاده شده است. یافتهها: این پژوهش به این نتیجه رسیده است که از بین تمام مقیاس های MMPI [1] ، دو مقیاس افسردگی و پسیکاستنی (اضطراب)، رابطه معناداری با متغیر میزان رضایت مراجعان از چگونگی ارائه خدمات و کیفیت کار کتابداران دارد، که این رابطه معکوس است؛ بدین معنی که هر چه مقیاس های افسردگی و اضطراب در کتابداران افزایش می یابد، میزان رضایت مراجعان کاهش می یابد و بالعکس. نتیجه گیری: کتابدارانی که بیشتر ساعات کاری خود را در ارتباط با مراجعان مختلف میگذرانند، به حالات روحی خود توجه ویژهای داشته باشند. در این میان مدیران کتابخانهها تاثیر بسیار زیادی میتوانند در ایجاد و حفظ شادابی و نشاط در کارمندان خود داشته باشند. مدیران با فراهم آوردن شرایط مناسب کاری میتوانند شرایط روحی مناسبی را برای کارمندان خود در کتابخانه ایجاد نمایند که این امر در بلندمدت باعث افزایش میزان رضایت مراجعان از خدمات کتابداران خواهد شد
خلاصه ماشینی:
آی، دو مقیاس افسردگی و پسیکاستنی (اضطراب)، رابطه معناداری با متغیر میزان رضایت مراجعان از چگونگی ارائه خدمات و کیفیت کار کتابداران ،دارد که این رابطه معکوس است؛ بدین معنی که هر چه مقیاس های افسردگی و اضطراب در کتابداران افزایش می یابد میزان رضایت مراجعان کاهش می یابد و بالعکس نتیجه گیری کتابدارانی که بیشتر ساعات کاری خود را در ارتباط با مراجعان مختلف میگذرانند به حالات روحی خود توجه ویژه ای داشته باشند در این میان مدیران کتابخانه ها تأثیر بسیار زیادی میتوانند در ایجاد و حفظ شادابی و نشاط در کارمندان خود داشته باشند.
روش انجام این پژوهش پیمایشی است امتیاز اصلی این پژوهش در این است که اگر به درستی انجام شود این امکان را میدهد که نتایج از یک گروه کوچک به گروه بزرگتر تعمیم داده شود که این زیر گروه برگرفته از آن است و نمونه خوانده می شود (پاول، ۱۳۷۹ ، ص ٩٥) یافته های پژوهش همان گونه که اشاره شد در این پژوهش دو فرضیه وجود دارد که در این قسمت هر یک از آنها را بررسی میکنیم فرضیه اول این پژوهش این است که بین حالات روحی کتابداران و میزان رضایت مراجعان از کیفیت خدمات ارائه شده توسط آنان بر حسب مقیاسهای ام.
تفاوت وجود دارد این فرضیه نیز تأیید شده است جدول ۵ نشان مید دهد که میزان رضایت مراجعان از کیفیت خدمات ارائه شده توسط کتابداران سالم نسبت به کتابداران با مشکلات روحی بیشتر است.