چکیده:
هدف تحقیق حاضر سنجش میزان آشنایی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شیراز با مهارتهای جستوجوی پیوسته در پایگاه های اطلاعاتی و عوامل اثرگذار بر این مهارتهاست. روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش در این تحقیق، پیمایشی توصیفی و تحلیلی است . براساس منابع موجود در زمینه مهارتهای جستوجو، هفت مهارت و هشت عامل تاثیرگذار در شناخت این مهارتها انتخاب شد. تحقیق حاضر بر آن است تا درصد آشنایی دانشجویان با هر یک از این مهارتها، تاثیر عوامل اثرگذار بر این مهارتها، و تفاوت مهارتها در دانشجویان سال اول و آخر را مورد بررسی قرار دهد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده به کمک آمار توصیفی و تحلیلی انجام شد و نرمافزار به کارگرفته شده نرم افزار علوم اجتماعی بوده است. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که از لحاظ آشنایی با مهارتهای جستوجو، میان دانشجویان سال اول و آخر، تفاوت معنیداری وجود نداشته و میزان آشنایی دانشجویان با این مهارتها پایینتر از حد متوسط بود. درکل، بین برخی عوامل اثرگذار با میزان آشنایی با مهارتهای جستوجو تفاوت معنیداری مشاهده شد. نتیجهگیری: در کل، میزان آشنایی دانشجویان مقطع کارشناسی با مهارتهای جستوجوی رضایتبخش نبود و به منظور بهبود آن پیشنهاداتی ارائه گردید.
خلاصه ماشینی:
میانگین استفاده از عملگرهای مختلف بولی ۳٤/٧ درصد استفاده از عملگرهای ( و ) نیز به ترتیب دارای بیشترین (٦٦٧ درصد) و کمترین میزان ۱۰ درصد اعلام شد رحیمی (۱۳۸۶) در پژوهش خود با عنوان مطالعه مهارتهای جست وجوی پیوسته دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز و عوامل مؤثر بر آن به این نتیجه دست یافت که بین دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد هیچ تفاوت معنی داری، به لحاظ آشنایی با مهارتهای هفتگانه جست وجو وجود ندارد اما میان مهارتهای مورد بررسی تفاوت معنی داری مشاهده گردید که بالاترین نمره به محدود کنندههای زمانی و پایین ترین نمره به مهارت جست وجوی مجاورتی اختصاص داشت.
۶ آیا بین میزان علاقه به دنیای اینترنت و آشنایی با مهارتهای جست وجو در دانشجویان تفاوت معنی داری وجود دارد؟ آنالیز واریانس یک طرفه انجام شده برای این سؤال نشان داد که مقدار پی برابر ۰/۰۰۱ است.
کنند اگرچه این مقدار واریانس از مهارتهای جست وجو، که از مهارت های جست وجوی آنلاین در میان دانشجویان کارشناسی فصلنامه کتاب | شماره ۸۵ طریق این هشت متغیر تبیین میشود بسیار کم است به لحاظ آماری معنی دار است براساس اطلاعات جدول ،٤ تنها دو متغیر میزان آشنایی با زبان انگلیسی مقدار پی کوچکتر از ۰/۰۰۱ و میزان علاقه به دنیای اینترنت مقدار) پی برابر با ۰/۰۲۳)، بهترین متغیرهای پیشبین در مورد مهارتهای جست وجو هستند.