Skip to main content
فهرست مقالات

وظایف و مسئولیت های دفتریاران

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : قانون دفاتر اسناد رسمی، دفاتر اسناد رسمی، دفاتر اسناد رسمی مصوب، نظامنامه قانون دفاتر اسناد رسمی، دفتریار، سردفتر، آئین‌نامه قانون دفاتر اسناد رسمی، ثبت، املاک، دفترخانه

خلاصه ماشینی:

"(نظیر نظر آقای اختری) چون نماینده اداره ثبت سند را در دفتر نماینده ثبت(نسخه ثانی دفتر ثبت)با رعایت مواد 48 و 78 قانون ثبت اسناد و املاک وارد می‌نمود لذا ضرورت‌ داشت سند تنظیمی وارد شده در دفتر ثانی را نیز امضاء نماید تا صحت‌ مراتب ثبت و سند توسط وی تأیید گردد،در سایر موارد،اینگونه به نظر می‌رسد که نماینده چون سندی را در دفتر خود(نسخه ثانی دفتر ثبت)وارد نمی‌نمود لذا ضرورتی به امضاء آن نداشت(مانند فسخ نامه‌ها و اقاله اسناد راجع به اموال منقول،که در امضاء آن دخالتی نداشت)1بنابراین با از بین‌ رفتن دفتر نماینده ثبت(نسخه ثانی دفتر ثبت)و از بین رفتن ضرورت‌ وجودی شخص مستقلی به نام نماینده ثبت در دفترخانه به موجب ماده 3 قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب 4531 و با امعان‌نظر به از بین رفتن وظائف‌ نمایندگان اداره ثبت در دفترخانه تا قبل از سال 4531 جای این سؤال خالی‌ و باقی است که علیرغم تحمیل وظائف نمایندگی سازمان ثبت به دفتریار(به‌ موجب ماده 3 قانون دفاتر اسناد رسمی 4531)آیا اصولا وظیفه‌ای از نمایندگی اداره ثبت یا سازمان ثبت اسناد و املاک به موجب قوانین موجود باقی مانده بوده است که بخواهند آن را در آن زمان به دفتریار تحمیل‌ نمایند؟به عبارت ساده‌تر بعد از نسخ وجود دو دفتر در دفترخانه و الغاء رویه‌ الصاق و ابطال تمبر علی‌القاعده نباید دیگر وظیفه‌ای متوجه نماینده اداره‌ ثبت کل در دفترخانه باشد تا بخواهیم آن را به دفتریار منتقل نمائیم،مگر اینکه وظایف دیگری(غیر از وظائف 4گانه فوق)نیز برای نمایندگی اداره‌ ثبت کل در دفترخانه قابل تصور باشد که متأسفانه راقم این سطور با تمام (1)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.