Skip to main content
فهرست مقالات

جایگاه رفراندوم در رژیم های نماینده سالار

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : رفراندوم، سیاسی، حق، همه‌پرسی، مردم، قانون، رفراندوم در رژیم‌های نماینده، رأی، شهروندان، جایگاه رفراندوم در رژیم‌های، مجلس، ملت، مشورتی، قانونگذاری، انتخاب، نماینده سالار، سرنوشت، ماهیت سیاسی رفراندوم، ماهیت حقوقی رفراندوم، فرانسه، رأی‌دهندگان، تصویب، رژیم‌های نماینده سالار، حق اعمال قدرت مستقیم، اعمال حق حاکمیت مردم، قدرت، حکومت، حق انتخاب، آرای عمومی، ماهیت

خلاصه ماشینی: "همچنین، مسائل اجتماعی به ویژه آنجا که به باورها و داوری‌های انسان مربوط می‌شود چنان قابل انعطاف و تابع اوضاع و احوال است که به دشواری می‌توان نیک و بد مطلق را باز شناخت، همه چیز نسبی است و به چگونگی اجرای آن بستگی دارد، در همه پرسی امکان انتخاب محدود است و ارادة عمومی با گفتن آری یا نه نمی‌تواند تمام خواست‌های خود را بیان کند، پس بهتر است که تنها برای امور مهم و کلی مورد استفاده قرار گیرد و چهرة استثنایی داشته باشد و قانونگذاری به مجلس نمایندگان و بحث‌های آزاد آنان واگذار شود. از نظر موافقان این مزیتی برای همه‌پرسی است که نظر شهروندان را به مسائل عینی جلب می‌کند و به همین دلیل نیز همه پرسی به علت حضور و دخالت مستقیم مردم در امور تا حدود زیادی از خصلت تجریدی و ایدئولوژیک زندگی سیاسی دور است و مزیت دیگر آن این است که اجازه می‌دهد در فواصل انتخابات بزرگ، با افکار مردم مشورت کرد، به ویژه در کشورهایی که عملا انحلال پارلمان وجود ندارد با این وسیله می‌توان از قطع رابطه مجلس با افکار عمومی بعد از گذشت مدتی، پیش‌گیری کرد. [1] از دیدگاه سیاسی، همه پرسی به عنوان راهی برای کسب مشروعیت یا اعطای آن و کسب یا تصدیق یا تصویب عمومی در امور سیاسی و یا تثبیت یا ازدیاد یا بهره‌برداری از قدرت سیاسی بارها و بارها مورد استفاده سیاستمداران قرار گرفته است که می‌توان دلایل یا علل رجوع به همه‌پرسی را به شرح زیر برشمرد: 1ـ تصمیم‌گیری دربارة مسائلی که قانون در مورد آن ساکت است و یا مسائلی که ممکن است مخالف قانون بوده و یا مراجع قانونگذاری با آن مخالفت نمایند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.