Skip to main content
فهرست مقالات

تعزیر از دیدگاه فقها، عامه و خاصه

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : تعزیر ،امام ،خدا ،گناه ،روایت ،پیامبر ،مجرم ،سنن ابی داود ،تأدیب ،حکم ،حدیث ،خداوند ،زنان ،مجازات ،قضاوت ،پیامبر اکرم ،تنبیه ،حد ،اشربه ،شیخ طوسی ،شیخ طوسی در باب اشربه ،میزان ضربات در تعزیر گناهانی ،اجرای تعزیر ،تعزیر مالی ،ابی داود از پیامبر روایت ،امام حافظ ابی داود سجستانی ،سنن ابی داود از پیامبر ،مقدار ضربات در تعزیر ،گناهان کبیره ،تعزیر از دیدگاه فقها

خلاصه ماشینی:

"تمام مطالب فوق مربوط به حدود اصطلاحی بود اما درباره تعزیرات پرسش این است‌ که آیا اجرای تعزیرات واجب بوده یا بسته به اختیارات امام است یا آنکه شق سوم دارد؟ در این مسأله دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد: شیخ طوسی در باب اشربه در کتاب خلاف(مسأله 31)می‌گوید: «تعزیر از اختیارات امام است و در این نکته اختلاف نظری نیست اگر امام دانست‌ برای جلوگیری از جرم مجرم هیچ چیزی جز تعزیر مصلحت نیست نباید از تعزیر وی‌ صرف‌نظر کند ولی اگر دانست که جایگزین کردن روش‌های دیگری به جای تعزیر مانند شماتت و شختگیری و جریمه مالی استفاده مطلوب حاصل می‌شود می‌تواند با به کار بردن‌ این روشها از اجرای تعزیر چشم‌پوشی کند در حالی که اگر بخواهد می‌توان تعزیر را نیز جاری کند. مطالب ذیل ذکر می‌گردد: 1-شیخ طوسی در مبحث اشربه کتاب مبسوط می‌گوید: اگر کسی مرتکب گناهی شود که سزاوار تعزیر باشد مانند بوسیدن زن نامحرم و یا وطی پسر بچه از راه تفحیذ(بنابر رأی فقها اهل سنت)چون از نظر شیعه چنین عملی هم‌ لواط محسوب می‌شود امام م تواند او را تأدیب کند اگر امام خواست مجرم را به خاطر انجام آن گناه توبیخ یا سرزنش یا حبس کند می‌تواند و اگر نظر امام به تعزیر مجرم بود نیز می‌تواند او را تعزیر کند و مجرم را به میزان کمتر از حد-04 ضربه-مجازات کند و اگر امام پی برد که جز تعزیر به وسیله دیگری برای منع مجرم از ارتکاب گناه وجود دارد تشخیص اجراء یا عدم اجراء تعزیر بر عهده امام است و این نظریه موافق با مذهب است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.