Skip to main content
فهرست مقالات

تاریخ حقوقی ایران (بخش ششم)

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : اسلام، حقوق، ایران، خلافت، تاریخ حقوق ایران، حکومت، شیعه، حدیث، احکام، قرآن

خلاصه ماشینی:

"مختلف روبرو می‌شویم اصولا برای فهم مفاهیم قرآن از جمله استنباط مقررات حقوقی‌ نیازمند علوم مختلفی هستیم مانند علم صرف،نحو،معانی بیان،منطق،فلسفه که در زمان تشریع که خود حضرت پیامبر زنده بودند،خود مفسر و شارح مقررات(در موارد اجمال)بودند ولی در طول تاریخ دوران تفریع هرچه قدر از مان تشریع دورتر می‌شویم‌ بعضی نیازهای علمی و تعاریف پیدا شدند مانند مفاهیمی نظیر،نص،ظن،ظاهر،محکم‌ متشابه،حقیقت و مجاز،امر و نهی،عام و خاص،مطلق مقید،مجمل و مبین ناسخ و منسوخ که در اهل تسنن همه اینها با نقل از گفتار پیامبر و در برخی موارد صحابه ایشان‌ توجیه و تبیین می‌شدند ولی در میان اهل تشیع علاوه بر گفتار پیامبر و در برخی موارد صحابه ایشان‌ از گفتار و بیانات حضرت ائمه معصومین هم تا سال 062 هجری قمری سال شروع غیبت‌ کبرای حضرت امام مهدی(ع)ملاک و مدرک استنباط و توجیه احکام قرار می‌گرفت و این عمل مبداء اختلاف دو فرقه بزرگ اسلامی تشیع و تسنن از منبع دوم احکام حقوقی یا سنت قرار گرفت در فقه شیعه هم در ابتدا امثال مرحوم شیخ مفید(ره)سنت را بر طبق‌ اصطلاح فقهاء عامه در گفتار و کردار و تقریر ویژه شخص پیامبر منحصر دانسته‌اند ولی‌ فقهاء متأخر تشیع برای واژه سنت مفهوم وسیعی را در نظر گرفته‌اند و گفته‌اند سنت‌ عبارت است از قول و فعل و تقریر معصومین‌1و اما در مورد عقل که از منابع حقوق‌ اسلامی ذکر شده است سه نظریه موجود است اول نظریه تفریطی(اشاعره)و(ظاهریین) از اهل سنت و اخباریین اهل تشیع که اعتبار عقل را به‌طور مطلق انکار کرده‌اند دوم، نظریه افراطی:معتزله و طرفداران قیاس و استحسان عقلی که عقل را به‌طور مطلق‌ دارای اعتبار می‌دانند و سوم نظریه میانه و معتدل که اصولیان تشیع از آن جمله‌اند که‌ اعتبار عقل را در موارد محدودی می‌پذیرند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.