خلاصه ماشینی:
"در چنین شیوهای از مطالعات شهری،اسناد شهر،فقطنقشههای قدیمی و سفرنامهها و مدارک«رسمی»ای از این دست(به تصویر صفحه مراجعه شود)نیست؛بلکه طیف مصنوعی از هر نوع«مدرک»که به هر نحوی،چیزیاز شهر امروز یا دیروز را مستند کند،سزاوار توجه،مطالعه و ثبت است:عکسهای خانوادگی،هرچند«غیر حرفهای»،که گوشهای از شهررا نشان دهند؛کارت پستالها،انواع آگهیهای تبلیغاتی،تابلوهایمغازهها و انواع تابلوهای تبلیغاتی،بلیطهای اتوبوس واحد حتی،دیوارنوشتهها،خاطرات شفاهی شهر،مبلمان شهری و...
طرفه آنکه در مطالعۀ دو شهر دیگر(سنت پترزبورگ وپاریس)،چون مارشال برمن خود این شهرها را نزیسته و تجربه نکردهاست،از تجربۀ ادبی یک شاعر(بودلر در پاریس)و یک داستاننویس(گوگول در پترزبورگ)مدد میجوید که هر یک،آن چنانکه برمندرنیویورک،در سرگذشت شهرهای خود سهیماند و این زیستن درسرگذشت و بالندگی شهرهاشان را در آثار ادبی خود روایت کردهیا از آن بهره بردهاند.
سیاهۀ این نوع«مطالعات شهری»شاید غیر رسمی،اما به نظر مناصیل،را هرچند انگشتشمار(تا جایی کهمن باخبرم)اما بههرحالمیتوان ادامه داد که از آن جمله است:طراحی شهرها4،اصفهان،تصویر بهشت5،مرگ و زندگی شهرهای بزرگ امریکایی6(این آخریبا ترجمهای بسیار بد!) اینجا باید به کتاب مهم دیگری هم اشاره کنم که رویکردینظری به شهر را از منظر نظریۀ اجتماعی و علوم اجتماعی طرح وبررسی میکند:آرمان شهر7،کیان تاجبخش،گویا کتاب خود را،به لحاظ روششناختی،به تجربۀ مدرنیته نزدیک میبیند،با اینتفاوت که«کوشش»برمن را«از طریق ادبیات»میداند و رویکردخود را به«مشکلات[؟]شهر»،«تنها از طریق نظریۀ اجتماعی وعلوم اجتماعی».
باوجوداین اما به نظر من،رویکرد و روش کیانتاجبخش،تفاوت مهم دیگری هم با کار و مسائل برمن دارد و آن،غیاب شهرهای مشخص(این را از باب ایران نمیگویم)به عنوانموضوع مطالعه،در کتاب آرمان شهر است."