Skip to main content
فهرست مقالات

سیری در نهج البلاغه (7): مقایسه و داوری

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : نهج ،ذات ،نهج‌البلاغه ،صفات ،نهج البلاغه ،معتزله ،در نهج ،فعل ،اسلامی ،سیری در نهج ،وحدت ،فلسفه ،زمینه اندیشه‌های نهج‌البلاغه قرآن ،نهج‌البلاغه ( ،متکلمین ،برهان ،واجب ،قرآن ،کلمات علی علیه‌السلام ،میان کلمات علی علیه‌السلام ،ذات و صفات حق ،غرب ،حق ،نفی ،روایاتی ،قرآن مجید ،در نهج‌البلاغه ،حد ،وحدت ذات واجب ،کتاب

خلاصه ماشینی:

"(1)-در خطبه اول نهج ا لبلاغه قبل از آنکه بفرماید:«و کمال الاخلاص له نفی‌ الصفات عنه»میفرماید:«الذی لیس لصفته حد محدود و لا نعت موجود» نهج البلاغه و اندیشه‌های فلسفی برخی دیگر که به کلماتی در نهج البلاغه از قبیل وجود و عدم و حدوث و قدم‌ و مانند اینها برخورده‌اند فرضیه دیگری پیش آورده و احتمالی داده‌اند که این کلمات‌ و اصطلاحات پس از آنکه فلسفه یونانی وارد دنیای اسلام شد بیان شده به عمد و یا سهو در ردیف کلمات علی علیه السلام قرار گرفته است. حضرت استاد در همان کتاب ضمن شرح معنی یک حدیث که در توحید شیخ‌ صدوق از علی علیه السلام روایت شده میفرمایند:«اساس بیان روی این اصل است‌ که وجود حق سبحانه واقعیتی است که هیچگونه محدودیت و نهایتی نمی‌پذیرد زیرا وی‌ واقعیت محض است که هر چیز واقعیت داری در حدود و خصوصیات وجودی خود به وی‌ نیازمند است و هستی خاص خود را از وی دریافت میدارد»1 آری آنچه در نهج ا لبلاغه پایه و اساس همه بحثهای درباره ذات حق قرار گرفته‌ اینست که او هستی مطلق و نامحدود است،قید و حد بهیچوجه در ذات او راه ندارد، هیچ مکان و یا زمان و هیچ شیئی از او خالی نیست،او با همه چیز هست ولی هیچ چیز با او نیست و چون مطلق،و بی‌حد است بر همه چیز حتی بر زمان و بر عدد و بر حد و اندازه(ماهیت)تقدم دارد،یعنی زمان و مکان و عدد و حد و اندازه در مرتبه افعال‌ او است و از فعل او و صنع او انتزاع میشود همه چیز از او است و بازگشت همه چیز به او چاست،اون در همان حال که اول الاولین است،آخر الاخرین است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.