Skip to main content
فهرست مقالات

قرارداد الکترونیک و مبانی اعتبار آن

نویسنده:

(41 صفحه - از 114 تا 154)

کلید واژه های ماشینی : الکترونیک ،قانون تجارت الکترونیک ،قرارداد ،عقد ،قراردادهای الکترونیک ،قانون تجارت الکترونیک ایران ،قانون ،سیستم اطلاعاتی ،اسناد ،مکان ،تشکیل قرارداد ،اعتبار ،اسناد الکترونیک ،ایجاب ،ارسال ،فناوری اطلاعات ،عقود ،مخاطب ،ماده ،تشکیل قراردادهای الکترونیک ،مقررات قانون تجارت الکترونیک ایران ،سیستم اطلاعاتی مخاطب ،داده پیام‌ها ،مقررات مذکور زمان تشکیل قرارداد ،قواعد ،قبول ،زمان و مکان تشکیل قرارداد ،اعلام اراده ،تعیین مکان تشکیل عقد ،زمان و مکان تشکیل عقد

خلاصه ماشینی:

"Uncitral Model Law on Electronic Commerce, Art. 11(1) در حال حاضر، اگر چه مقررات صریحی در خصوص ایجاب و قبول الکترونیک وجود ندارد اما از آنجا که اساس قانون تجارت الکترونیک ایران مبتنی بر تبادل داده پیام‌ها از طریق واسطه‌های الکترونیک است و نیز از محتوای مواد 6 و 12 قانون مذکور که داده پیام‌ها معتبر شناخته‌اند و برای آنها ارزش اثباتی قائل شده‌اند و با توجه به تعریف داده پیام که هر نمادی از واقعه، اطلاعات یا مفهوم است،[1] می‌توان گفت ایجاب و قبول از طریق داده پیام‌ها از اعتبار حقوقی لازم برخوردار است. کاتوزیان، ناصر، قواعد عمومی قراردادها، ج 1، ص 361 به طرفین یا حسب عرف و عادت، مخاطب بدون اعلام به ایجاب کننده، بتواند با انجام عملی نظیر آنچه مربوط به ارسال کالا یا پرداخت ثمن است اعلام رضایت نماید، قبول از لحظه‌ای که عمل انجام می‌شود نافذ است، مشروط بر اینکه عمل مزبور ظرف مدت مقرر در بند پیشین انجام شود» 3 – زمان و مکان ارسال و دریافت داده پیام‌ها[1] اگرچه قراردادهای الکترونیک به طور کامل در یک فضای مجازی و غیرمحسوس منعقد می‌شوند ولی باید گفت پیدایش ماهیات حقوقی را نمی‌توان از دو بعد زمان و مکان منفک ساخت یعنی قراردادهای الکترونیک نیز به مختصات زمان و مکان محدود هستند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.