چکیده:
مفهوم پرسه زنی اگرچه در ایران چندان مورد استفاده قرار نگرفته است، اما میتواند توضیح دهنده بسیاری از پدیدههای فرهنگی باشد. در مقاله حاضر ابتدا شرحی کوتاه از تاریخچه پرسه زنی و معنای اختیار شده از آن ارائه میدهیم، سپس به توضیح شکلی از پرسهزنی، به مثابه سبک زندگی متمایز گروههای فرودست شهری در مراکز خرید میپردازیم. نتایج این مقاله به کمک روش کیفی و از طریق تکنیک مصاحبه و مشاهده به دست آمدهاست. نویسندگان معتقدند که مراکز خرید در پی ایجاد زندگی خاصی برای طبقات متوسط شهری اند که این سبک از طریق خرید و مصرف کالاها فراهم میشود، در عین حال، پرسه زنی در ایران به آن معنایی که نویسندگان اختیار کردهاند خود زندگی گروه های فرودست شهری را شکل دادهاست.
خلاصه ماشینی:
"در این مقاله استدلال میشود که شکل جدیدی از رفتار فرهنگی در قالب پرسهزنی درایران پدید آمده است که میتوان آن را با نوعی سبک نو ظهور زندگی مرتبط دانست،که همزماننوعی سبکزدایی نیز محسوب میشود.
در اینجا مراکز خرید سبکهای زندگیرا مرزبندی میکنند(یا قاعدتا باید این کار را بکنند)،زیرا مراکز خرید بهخصوص در شهر تهراندر محلههای متوسط بهبالای شهری مستقر شدهاند و نوع محصول ارائهشده با متوسط درآمدساکنان آن تناسب دارد و برای ساکنان آن نیز مصرف کالاهای مارکدار از اهمیتی بسیار برخورداراست.
ازآنجا که پرسهزنی همهجا با خلاقیت همراه بوده است،آیا پرسهزن جامعۀ مصرفی نیز خلاقیتدارد؟آیا حضور پرسهزن در عرصهای عمومیتر چون شهر و رفتنش بهفضاهایی اندرونی،همانندفروشگاههای بزرگ و مراکز خرید بهمعنای از میان رفتن پدیدۀ پرسهزنی خواهد بود؟چگونهمیتوان از اشکال جدید پرسهزن عامه در زمانۀ ما سخن گفت؟از درخشانترین کارهایی که درباب پرسهزن در اختیار ماست،مطالعات بنیامین است.
اکنون مسئله این است که معنای این مصرف چیست؟و درپس چنین مصرفی چه چیزینهفته است؟اهمیت این شکل عجیب و غیرعادی،برای تحلیل فرهنگی جامعۀ ما چیست؟آیا پرسهزن،شکلی منحصربهفرد و تاریخی است که صرفا در برههای از تاریخ غرب پدید آمدهاست؟و آیا میتوانیم از اشکالی از پرسهزنی،که متناسب با معنایی است که خود اختیار کردهایم،یاد کنیم؟پرسهزنی اگرچه مفهومی تعریف شده و مشخص است،اما از قابلیت کاربرد در تحلیلبسیاری از رویدادهای زندگی روزمره برخوردار است.
این همان موقعیتی است که میتواند زمینهای برای شکلگیری گروههایمتمایز مصرف و ایجاد سبکهای منحصربهفرد شود؛چرا که مراکز خرید عمدتا در مکانهاییمستقر شده است که طبقات بالا و متوسط شهری در آن ساکناند."