چکیده:
این مقاله به «بررسی نظرات دانش آموزان و والدین آنها در خصوص اثرات بازی های رایانه ای» می پردازد که نتایج آن در دو بخش تنظیم شده است. بخش نخست به نظرات دانش آموزان در خصوص اثرات بازی های رایانه ای بر کودکان و نوجوانان اختصاص دارد و بخش دوم به نظرات مادران در این خصوص پرداخته است. جامعه آماری این بررسی شامل دانش آموزان و مادران آنهاست که دانش آموزان مقطع پنجم تا سوم دبیرستان در مناطق 19گانه آموزش و پروش را شامل می شوند. مناطق مورد بررسی عبارتند از: 3 و 4 (شمال)، 15 و 16 (جنوب)، 5 و 9 (غرب) و 14 و 8 (شرق). در مجموع نظرات 391 نفر از دانش آموزان گروه آزمایش (کسانی که در هفته 7 ساعت یا بیشتر از بازی های رایانه ای استفاده می کنند) و 386 گروه گواه (کسانی که در هفته 4 ساعت یا کمتر از بازی های رایانه ای استفاده می کنند) مورد بررسی قرار گرفته است. در این بررسی از روش پیمایشی استفاده شده و تکنیک جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه بوده است. همچنین از طریق مصاحبه تلفنی نظرات 107 نفر از مادران از گروه گواه و 112 نفر از مادران گروه آزمایش کسب شده که نمونه به صورت تصادفی از میان مادران دانش آموزان مورد بررسی انتخاب شده است.
خلاصه ماشینی:
"ir قدمه و طرح مسئله بازیهای رایانهای به عنوان یک پدیدۀ اجتماعی در کنار سایر رسانههای صوتی و تصویریدر دنیای امروز به دلیل رشد چشمگیر فناوریهای ارتباطی،طی سالهای اخیر با کشش وجاذبهای حیرتانگیز،عمدهترین مخاطبان خود را از میان کودکان و نوجوانان انتخاب میکندو نه تنها بخش قابل توجهی از اوقات فراغت این قشر را به خود اختصاص داده بلکه بهنظر میرسد حتی اوقاتی را که آنان باید به انجام تکالیف درسی یا حضور در جمع خانوادهاختصاص دهند نیز پوشش داده است.
محبوبترین فعالیتها:مشاهدهها نشان میدهد گرچه به لحاظ آماری رابطۀ معناداری بینمتغیرها وجود ندارد اما در خصوص فعالیتهایی چون رفتن به سینما،گشت زدن با دوستان،ورزش،رفتن به مهمانی و پارک،گروهی که بیشتر بازی میکنند نسبت به گروه مقابل درصدبیشتری را به خود اختصاص دادهاند،درحالیکه در خصوص فعالیتهای تماشای تلویزیونیا ویدیو،بازی کامپیوتری،استفاده از اینترنت،مطالعه کتاب یا مجله و بیرون رفتن با جنسمخالف،گروهی که کمتر بازی میکنند میزان بیشتری را به خود اختصاص دادهاند؛(توجه بهاین مسئله لازم است که این اختلاف به لحاظ آماری قابل توجه نیست و تنها به لحاظ مشاهداتتجربی میتواند قابل توجه باشد)بنابراین بررسی دخالتهای محبوب بازیکنان نشان میدهداهتمام زیاد به بازیها تأثیری بر روابط اجتماعی افراد بازیکن ندارد.
بررسی نظرات مادران نیز نشان میدهد مادران مسنتر بیشتر موافقبازی فرزندانشان هستند،بررسی و مقایسۀ متغیر بعد خانوار در نظرات دانشآموزان و نظراتمادران بیانگر این است که با افزایش تعداد اعضای خانوار،مخالفت مادران با بازیها کمتر شدهو بر میزان بازی افزوده میشود."