چکیده:
بازی های رایانه ای همچون دیگر رسانه ها محمل انتقال پیام هستند؛ پیام هایی که همچون دیگر رسانه ها به دو صورت صریح و ضمنی منتقل می شوند. این مقاله برای پی بردن به پیام های بازی های رایانه ای، ضمن بررسی نشانه شناختی و مقایسه آنها با ساختارهای روایی، بازی «عملیات ویژه 85» را همچون متنی در نظام نشانه شناسی مورد تجزیه و تحلیل و رمزگشایی قرار داده است. مطالعه دقیق این بازی مشخص کرد که به اهداف تولیدکنندگان آن بسیار نزدیک است؛ ویژگی هایی نظیر وجه تسمیه نام ها، علایق و انگیزه های شخصیت ها و افراد درگیر در کشمکش و رخدادهای روایت، همگی در راستای مطرح کردن و شناساندن ارزش های فرهنگی اسلامی ـ ایرانی است. این ویژگی های محتوایی «عملیات ویژه 85» را در نوع خود منحصربه فرد کرده اما در ایجاد اسطوره یا اسطوره هایی ماندگار در فرهنگ ایرانی ـ اسلامی موفق نیست.
خلاصه ماشینی:
"هرچند طراحی این بازی با نمونههای مشابه خارجی خود فاصله دارد اما فروش قابل توجهآن نشان میدهد تا حد زیادی مقبول بازیکنان ایرانی واقع شده است.
. زمینه شخصیتها،زمان و مکان بازی،زمینه یا پیرنگ را میسازند مثلا جوان بودن این زوج،تحصیلات عالی و اعتقادهای دینی از ویژگیهای شخصیتی آنان است که در پیرنگ روایتعملیات ویژۀ 85 به چشم میخورد و زمینهای را برای شکلگیری و قابل فهم ساختن دیگررویدادهای داستان فراهم میآورد مانند نذر کردن که برای ادای آن به کربلا میروند و در اینسفر اسیر میشوند.
روایت موردی بازی عملیات ویژه،در جستجویعناصر روایی خود،معانی داشت که به اختصار برمیشماریم: فرهنگ ایثار و شهادتطلبی-تعالیم و آموزههای اسلامی و شیعی مانند زیارت ائمعهمعصومین و میانجی قرار دادن ایشان برای اجابت دعا-توانمندیهای رزمی،علمی و هوشیارینیروهای اطلاعاتی و انقلابی-اسطورهسازی شخصیتی که همۀ عمر خود را صرف خدمتبه مردم کشور،آزادسازی اسیران بیگناه و دفاع از آنان در برابر دشمنان خارجی میکند-آرمانهای انقلاب اسلامی و مقابلۀ هوشیارانه با توطئههای رنگارنگ دشمنان اسلام و انقلاباسلامی از راه مبارزه با جاسوسان و دشمنان ایران که قصد صدمه به منافع و آرمانهای علمیو ملی ایران را دارند.
گرچه این ویژگیهای محتوایی عملیات ویژه را در نوع خود منحصر به فرد کرده اما بهعلت ناتوانی در هویتبخشی به لحاظ فرمی،از یک سو و فقدان اسطورهسازی و نارسایی درشکلدهی زنجیرههای معنایی تو در تو از نشانههای فرمی و محتوایی،از سوی دیگر،این بازیاز ارتقا به جایگاه اثری ماندگار در فرهنگ ایرانی اسلامی موفق عمل نمیکند و بنابر شواهد،دربازار کالاهای فرهنگی نیز در مقایسه با بازیهای وارداتی با استقبال در خوری مواجه نمیشود."