چکیده:
این بررسی که هدف آن شناخت مسائل درون سازمانی و برون سازمانی مجلات علمی کشور د ر رابطه با گروه موضوعی و سازمان انتشار دهنده آن است، از طرق جمع آوری اطلاعات از. مدیران و خوانندگان مجلات انجام شده است. مسائل به دو گروه برون سازمانی (ساختار پژوهشی انجمنهای علمی ،مسائل سیاسی، مسائل حقوقی) و درون سازمانی- (دسترسی به منابع علمی، نیروی انسانی، بازار فروش، هزینه ها و مشکلات مالی) طبقه بندی- گردیدند. اطلاعات بررسی نشان می دهد که در نشر مجلات علمی در ایران مسائل درون سازمانی بیش از برون سازمانی اهمیت دارند و مهمترین مسائل به ترتیب، منشاء اقتصادی، فنی، سیاسی و حقوقی دارند. مشکلات اقتصادی توسط مدیران مجلات وابسته به بخش خصوصی بیشتر عنوان شده است و برای خوانندگان مشکل بیشتر درکیفیت مجلات علمی مطرح است و حال آنکه مدیران به جنبه تجهیزاتی مجلات توجه دارند.
خلاصه ماشینی:
"به طور کلی وصرفنظر از موارد خاص(تعدادی از مجلات علمی عمومی)میدانیم که این مجلاتتنوع موضوعی زیاد دارند،معمولا در اغلب موارد برای تأمین بودجه با مشکل مواجههستند،خوانندگان آنها از نظر تعداد معدود هستند،فعالیت قابل توجهی به لحاظتبلیغاتی ندارند،هزینههای چاپ و نشر آنها سنگین و اغلب غیر قابل بازگشت است،معمولا با کمک مالی دستگاههای دولتی انتشار مییابند،در خیلی از موارد دارایسازمان کافی و مدیریت مستقلی نیستند و انتشار آنها به فعالیت دستگاه و یا حتی مدیرمعینی وابسته است،نسبت کمی از آنها در معرض فروش عمومی قرار دارند و فقط برایمشترکین ارسال میشوند،انتشار آنها در خیلی از موارد فاقد نظم ادواری است و...
لازم است اشاره شود که در نظر خواهی از استادان ودانشجویان مورد بررسی دربارۀ اقدامات ضروری برای بهبود شرایط مجلات علمی11/1% افراد به توسعه ارتباطات علمی در سطح ملی و بین المللی اشاره کرده بودند کهاز نظر ترتیب اهمیت در مرتبه چهارم قرار دارد.
آزمونتجزیه واریانس نشان میدهد که میانگین نمرات داده شده به درجه اهمیت مشکل دردسترس بودن منابع علمی معتبر که از دیدگاه مدیران مجلات دانشگاهی از همه کماهمیتتر و برای مدیران مجلات وابسته به مؤسسات نیمه دولتی و نهادها از همهپراهمیتتر است(به ترتیب 2/3 و 3/5)با توجه به آزمون آماری معنیدار است(0/019 p و 3/08 f)(جدول شماره 4).
). در مورد مشکلات فنی که به نوعی حالت درونی دارند باید یادآور شویم کهشدت تأکید بر اهمیت آنها در مجلات علمی عمومی و علوم پایه از بقیه کمتر(6/2 از15)است و حال آنکه با اختلاف قابل توجه در گروه هنر از همه بیشتر است(10/5)."