Skip to main content
فهرست مقالات

ارزیابی برنامه ی درسی رشته ی علوم تربیتی (گرایش مدیریت آموزشی) در آموزش عالی ایران از دیدگاه دانشجویان

نویسنده:

علمی-پژوهشی (32 صفحه - از 43 تا 74)

کلید واژه های ماشینی : برنامه‌های درسی رشته‌ی علوم ،آموزش عالی ،آموزش ،دانشجویان ،آموزش عالی ایران ،اطلاعات ،برنامه‌ی درسی ،رشته‌ی علوم تربیتی ،گرایش مدیریت آموزشی ،فرضیه‌ی ،روش آموزش و روش ارزش‌یابی ،پرورش ،وضع موجود و مطلوب ،میانگین وضع موجود ،پژوهش ،بهبود برنامه‌های درسی ،ارزش‌یابی ،مهارت‌های ،بهبود برنامه‌های درسی رشته‌ی علوم ،میانگین وضع مطلوب ،بهبود ،بهبود برنامه‌ی درسی دوره‌ی کارشناسی ،نظرات ،وضع موجود برنامه‌های درسی ،متخصصان ،علوم تربیتی با گرایش مدیریت ،رشته‌ی علوم تربیتی با گرایش ،پرورش مهارت‌های ،آموزش و روش ارزش‌یابی آموخته‌ها ،گرایش مدیریت آموزشی در آموزش

هدف این پژوهش شناسایی نقاط ضعف و قوت (وضع موجود) برنامه ی درسی رشته ی علوم تربیتی با گرایش مدیریت آموزشی در آموزش عالی ایران در جهت ارائه راهکارهای بهبود برنامه (وضع مطلوب) است. در این مطالعه، هشت فرضیه در ارتباط با وضع موجود و مطلوب اهداف و محتوا و روش آموزش و روش ارزش یابی آموخته ها مطرح گردیده است. به منظور بررسی فرضیه ها، نخست با استفاده از مطالعه نظری، الگویی مبتنی بر رویکرد راهبردی، طراحی و سپس بر آن اساس، مطالعه ای میدانی در نمونه ای متشکل از دانشجویان سال آخر سه دوره ی کرشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه های تهران، شهید بهشتی، الزهرا و علامه طباطبایی، تربیت معلم و متخصصان مدیریت آموزشی و کارفرمایان با استفاده از پرسش نامه بسته پاسخ، باز پاسخ و فرم مصاحبه ی سازمان یافته، انجام و نتایجی حاصل گردید. یافته های این مطالعه نشان داد که کلیه ی فرضیه های مطرح شده در ارتباط با وضع موجود و مطلوب برنامه در هر سه دوره تحصیلی با تفاوت های اندک مورد تایید قرار گرفته است. به طور کلی وضع موجود برنامه های درسی در هر سه دوره، پاسخ گوی شرایط و نیازها نیست ولی ضرورت تجدید نظر و بهبود برنامه ی درسی دوره ی کارشناسی از حیث ساختار، روش آموزش و روش ارزش یابی آموخته ها، بیش از دوره ی کارشناسی ارشد و دکتری است.

خلاصه ماشینی:

"بدین ترتیب باتوجه به ضرورت‌های مطرح‌شده در سطور پیشین و به‌دلیل برخورداربودن موضوع از اهمیت خاص خود در جامعه‌ی کنونی ایران زمینه‌های انجام این پژوهش از طریق سؤالات اصلی زیر،فراهم شد: 1-وضعیت موجود برنامه‌های درسی رشته‌ی علوم تربیتی(گرایش مدیریت آموزشی)در آموزش عالی ایران در ابعاد زیر چگونه است:الف-رویکرد یا دیدگاه ناظر بر اهداف،محتوا و روش آموزشی ب-ایجاد زمینه برای تقویت مهارت‌های ارتباطی نوشتاری،کلامی و فعالیت‌های گروهی و نیز استفاده از فناوری روز پ-ایجاد زمینه برای تقویت مهارت‌های تحقیق در دانشجویان ت-ایجاد زمینه برای تقویت اطلاعات و مهارت‌ای ویژه‌ی تخصصی ث-روش‌های ارزش‌یابی آموخته‌ها. براساس نظرات و پاسخ‌های دانشجویان به پرسش‌های فرضیه 3-2:میانگین وضع موجود 2/077،وضع مطلوب 4/607 و متخصصان:وضع موجود 1/863،وضع مطلوب 4/19؛یکی دیگر از راهکارهای بهبود برنامه‌ی درسی یعنی ایجاد زمینه‌های مناسب برای افزایش اطلاعات عمومی دانشجویان در حیطه‌هایی همچون تحولات دنیای کار،ساختارهای حقوقی جامعه، ارزش‌های دموکراتیک،فرهنگ‌های گوناگون جهان،مسائل گوناگون جامعه همچون مسائل بهداشتی و محیط زیست و پرورش مهارت‌های عمومی از قبیل تفکر خلاق،مدیریت وقت،تفکر سیستمی و انتقادی،ریسک‌پذیری،مدیریت اضطراب،استفاده از زبان‌های خارجی و به‌کارگیری تکنولوژی روز مورد توجه قرار گرفته است. براساس نظرات و پاسخ‌های دانشجویان دکتری به پرسش‌های فرضیه‌ی 3-2:میانگین وضع موجود 2/327،میانگین وضع مطولب 4/403 و متخصصان:میانگین وضع موجود 2/279 و میانگین وضع مطلوب 4/322؛ازجمله راهکارهای بهبود برنامه‌ی درسی،ایجاد زمینه‌هایی است که بتوان از طریق آن به افزایش اطلاعات و مهارت‌های عمومی همچون افزایش آگاهی نسبت به مسائل گوناگون جامعه،فرهنگ‌های گوناگون جهان،تحولات دنیای کار،ارزش‌های دموکراتیک،افزایش توانایی در تفکر خلاق و انتقادی و هم‌چنین به‌کارگیری زبان‌های خارجی از حیث مکالمه و نگارش و استفاده از تکنولوژی روز پرداخت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.