Skip to main content
فهرست مقالات

ارزش یابی آموخته ها از منظر معرفت شناسی دانش صریح و دانش ضمنی: قلمرویی نوین در فلسفه برنامه درسی

نویسنده: ؛

تابستان 1385 - شماره 2 علمی-پژوهشی (23 صفحه - از 1 تا 23)

کلیدواژه ها : ارزش‌یابی ،معرفت‌شناسی ،دانش صریح ،دانش ضمنی ،عینیت ،فلسفه برنامه درسی

کلید واژه های ماشینی : معرفت‌شناسی دانش صریح ،دانش ضمنی ،دانش صریح ،منظر معرفت‌شناسی دانش صریح ،معرفت‌شناسی دانش ضمنی ،معرفت‌شناسی دانش ،ضمنی ،صراحت در ارزش‌یابی ،صریح ،منظر معرفت‌شناسی دانش ،صراحت ،ارزش‌یابی عینی ،عینی ،منظر معرفت‌شناسی دانش ضمنی ،برنامه درسی ،فلسفی ،شاگرد ،فلسفه برنامه درسی ،دانش عملی ،روند رایج در ارزش‌یابی ،مفروضات فلسفی ،موردی از دانش عملی ،دیدگاه دانش ضمنی ،خصوص ،تأکید ،ضمنی دانش فرد ،اصلاح شیوه‌های ارزش‌یابی ،دانش فرد ،دیدگاه رقیب ،تأکید بر فرایند

ارزش‌یابی، بر مفروضات فلسفی و معرفت‌شناختی معینی استوار است.دو دیدگاه رقیب در معرفت شناسی وجود دارد که یکی از دانش صریح و دیگری از دانش ضمنی سخن به میان می‌آورد. معرفت‌شناسی دانش صریح، ارزش‌یابی عینی و دقت و صراحت در ارزش‌یابی، پشتیبانی می‌کند.در برابر، معرفت‌شناسی دانش ضمنی، با قائل شدن به لایه‌های ناپیدا در فرایند تکوین معرفت، وسواس بیش از حد نسبت به دقت و صراحت در ارزش‌یابی را، موجب تحریف نتایج آن می‌داند.به دلیل وجود مفروضات فلسفی و معرفت‌شناسی در ارزشیابی، اصلاح شیوه‌های ارزش‌یابی، از جمله، در گرو بررسی و نقد مفروضات زیرساز آن‌ها نیز هست.روند رایج در ارزش‌یابی صراحت‌گرا و عینیت‌گرا، تا جایی که بر معرفت‌شناسی دانش صریح، در شکل ذره‌گرایانه آن مبتنی است، جای تأمل و نقادی فراوان دارد.این نوع ارزش‌یابی، نه تنها از منظر معرفت‌شناسی دانش ضمنی قابل انتقاد است، بلکه حتی از منظر معرفت‌شناسی دانش صریح، در شکل شبکه‌ای و کل گرایانه آن نیز، در معرض انتقاد قرار دارد؛زیرا ارتباطهای متقابل واحدهای دانش را نادیده می‌گیرد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.