چکیده:
هدف: پژوهش حاضر برآن است که نقش فناوری اطلاعات وارتباطات (ICT) را دربهبود مدیریت فرهنگی (مطالعه موردی: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ) مورد بررسی قراردهد. روش پژوهش: این پژوهش براساس هدف تحقیق، ازنوع کاربردی است و برحسب نحوه گردآوری داده ها (طرح تحقیق) روش پژوهش درتحقیق حاضر، پیمایشی و از نوع توصیفی (غیرآزمایشی ) است. شیوه و ابزاردر نظرگرفته شده برای جمع آوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه است. جامعـه آماری این پژوهش مدیران فرهنگی هستند که در مجموع 287 مدیر را شامل می شوند که برای انتخاب نمونه مورد نظر از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده گردید و تعداد 73 نفراز آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. یافته های پژوهش: نشان می دهد که استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در بهبود مدیریت خـدمات فرهنگی، افزایش بهره وری مدیران فرهنگی در راستای مؤلفه مشتری محوری، کاهش هزینه ها و افزایش سرعت ارائه خدمات و محصولات فرهنگی مؤثر می باشد. نتیجه گیری: استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) موجب بهبود مدیریت فرهنگی (سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ) می شود. براساس یافته های پژوهش، پیشنهادهایی برای ارتقای کیفیت ارائه خدمات ومحصولات فرهنگی ارایه شده است.
خلاصه ماشینی:
"جدول 1-آمار استنباطی بهبود مدیریت ارائه خدمات و محصولات فرهنگی و ابعاد آن (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 2-نتیجهگیری درباره وضعیت بهبود مدیریت ارائه خدمات و محصولات فرهنگی و ابعاد آن (به تصویر صفحه مراجعه شود)بررسی و آزمون فرضیه دوم:استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) به میزان قابل توجهی در راستای مؤلفهمشتریمحوری باعث افزایش بهرهوری مدیران فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران میگردد.
جدول 3-آمار استنباطی افزایش بهرهوری مدیران فرهنگی در راستای مؤلفه مشتریمحوری و ابعاد آن (به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول 4-نتیجهگیری درباره وضعیت افزایش بهرهوری مدیران فرهنگی در راستای مؤلفه مشتریمحوری و ابعاد آن (به تصویر صفحه مراجعه شود)بررسی و آزمون فرضیه سوم:استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) باعث کاهش هزینههای ارائه خدمات ومحصولات فرهنگی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران میشود.
یافتههای این پژوهش نشان میدهند که"استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) بر بهبود مدیریت ارائه خدمات ومحصولات فرهنگی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مؤثر میباشد"بنابراین لازم است که مدیران فرهنگی هنریجهت تبادل الکترونیکی دادهها بین مراکز سازمانی،ارائه آموزشهای به موقع در راستای افزایش دانش و مهارت و نیز دسترسیبه منابع دیجیتال و فضای مجازی و الکترونیکی بکوشند.
فرضیه دوم"استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در راستای مؤلفه مشتریمحوری،موجب افزایش بهرهوریمدیران فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران میشود"نیز مورد تأیید قرار گرفت و از آنجایی که در عصر اطلاعات،برای جذب و حفظ مشتری،محیط رقابتی بسیار پیچیده و نامطمئن است،بنابراین ضروری است که مدیران فرهنگی هنری برایپاسخگویی سریع و بموقع به مشتریان،در ارائه خدمات ویژه و منحصر به فرد و ارتقای کیفیت و خدمات و محصولات بستر لازم راجهت بکارگیری بیش از پیش ICT فراهم آورند."