چکیده:
هدف: هدف از پژوهش حاضر کشف و تدوین الگوی رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی کرمانشاه در محیط وب است. روش پژوهش:روش پژوهش به کار گرفته شده به صورت کیفی با استفاده از نظریه بنیادی متاثر از الگوی مهو و تیبو انجام شده است. گردآوری داده ها با استفاده از مصاحبه صورت گرفته است. نمونه آماری مورد مطالعه در این تحقیق 30 نفر از دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه رازی هستند که تعداد مذکور با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند تعیین شد. نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که الگوی اطلاع یابی مناسب دانشجویان مبتنی بر سه سطح جست و جو، دستیابی و پردازش و هشت مرحله یعنی سه مرحله شروع، پیگیری و مرور در سطح جست و جو، دو مرحله گزینش و بروز رسانی در سطح دستیابی و سه مرحله فایل کردن، آرشیو کردن و سازماندهی اطلاعات متعلق به سطح پردازش است. عوامل اصلی موثر بر سطوح الگوی اطلاع یابی نیز شناسایی و گزارش شدند و موانع اصلی در دو سطح دستیابی و سازماندهی اطلاعات، معتبر نبودن برخی از سایت های موضوعی، روزآمد نبودن برخی منابع، کندی و قطع ناگهانی خطوط اینترنت، قطع اشتراک مجلات الکترونیکی، تمام متن نبودن بعضی اطلاعات و عدم آشنایی دانشجویان با روش تحقیق بوده است.
خلاصه ماشینی:
"میرزایی طولارود(1382)در پژوهش خود در مورد"کشف رفتار اطلاعیابی پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد علومتحقیقات در استفاده از وب جهانگستر"دریافت که پژوهشگران از جستوجو در وب جهت انجام کارهای پژوهشی ودستیابی به اطلاعاتی که در منابع چاپی و محلی یافت نشده است،استفاده میکردند.
دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی در سطح دستیابی(شامل مولفههای تمایزیابی و کنترل)چهفعالیتهایی را انجام میدهند؟ جدول 4-کدگذاری اولیه از دادههای توصیفی گردآوریشده از پاسخگویان پیرامون سطح دستیابی(مرحله تمایزبندی یا گزینش) (به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول 5-طبقات مفهومسازیشده حاصل از ترکیب مفاهیم مربوط به هر طبقه دسطح دستیابی(مرحله گزینش) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود)مفاهیم انتزاعی در جدولهای 4 و 5 بیانگر آن است که تعداد زیادی از پاسخگویان به هنگام دستیابی به اطلاعات پس ازمرور بر روی آنها،اطلاعات مطلوب را گزینش و در عین حال روزآمدسازی را که با واژه کنترل به عنوان یکی از مولفههایسطح دستیابی معرفی شده انجام میدهند.
5. دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی در سطح پردازش(شامل مولفههای استخراج،بازبینی وتوقف)چه فعالیتهایی را انجام میدهند؟ جدول 7-کدگذاری اولیه از دادههای توصیفی گردآوریشده از پاسخگویان پیرامون سطح پردازش اطلاعات (به تصویر صفحه مراجعه شود)مرحله آخر که دانشجویان در رفتار خود در محیط وب بروز میدهند پردازش اطلاعات است که پس از مرحله دستیابی بهاطلاعات انجام میگیرد.
جدول 3-عوامل موثر بر پردازش اطلاعات نزد دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی با استفاده از کدگذاری محوری (به تصویر صفحه مراجعه شود)مرحله آخر که دانشجویان در رفتار خود در محیط وب بروز میدهند پردازش اطلاعات است که پس از مرحله دستیابی بهاطلاعات انجام میگیرد."