چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین عوامل گرایش دانشجویان به رشته کتابداری و اطلاع رسانی است. روش: روش پژوهش پیمایشی و جامعه آماری شامل دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه های مستقر در شهر تهران است. نمونه ای به تعداد 240 نفر به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شده و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای است که عوامل گرایش به رشته کتابداری را در چارچوب یک مدل مفهومی در سه بعد انگیزش، نگرش، و انتظار مورد سنجش قرار می دهد. یافته هاو نتیجه گیری: بر اساس یافته ها، بیشترین درصد دانشجویان به صورت اتفاقی(1/27درصد) یا از طریق دفترچه راهنمای کنکور (3/26درصد) با رشته آشنا شده اند. دستیابی به جایگاه علمی و اجتماعی مطلوب و رشد و ارتقاء دانش مهم ترین عوامل انگیزشی در انتخاب رشته بوده اند. 82 درصد دانشجویان پس از ورود به رشته و در طی تحصیل، نگرش بسیار مثبت و مثبتی نسبت به رشته کتابداری پیدا کرده اند و رشته کتابداری توانسته است انتظارات 6/39 درصد از دانشجویان را درحد متوسط برآورده کند.
خلاصه ماشینی:
"علت انتخاب رشته کتابداری توسط عده قلیلی از دانشجویان در پژوهش"اچاواریا"داشتن نقش مهم در اجتماع عنوانگردید (Echavarria,1990) "لوزادا"و همکارانش در تحقیقی در مورد دانشجویانی که از رشته کتابداری طی سالهای 1975-1987 از"دانشگاه اسپیرتیو سانتای"برزیل ترک تحصیل کرده بودند به این نتیجه رسیدند که ناسازگاری بین حرفه وبرنامههای درسی و همچنین عدم وجود انگیزه،علت اصلی ترک تحصیل دانشجویان بوده است (Louzada,1990) .
عواملی که موجب انگیزش دانشجویان به گرایش به رشته کتابداری و اطلاعرسانی بوده است کدامند؟ جدول 4-توزیع فراوانی و درصد دانشجویان برحسب عوامل انگیزشی در انتخاب رشته کتابداری و اطلاعرسانی (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود)با بررسی دادهها در جدول 4 ملاحظه میشود که بیشتر پاسخدهندگان به ترتیب،رسیدن به جایگاه علمی مطلوب64/7 درصد،رسیدن به جایگاه اجتماعی مطلوب 58/9 درصد،و رشد و ارتقا دانش 53/3 درصد را در حد بسیار زیاد و زیاد بهعنوان عوامل انگیزشی انتخاب رشته کتابداری و اطلاعرسانی بیان کردهاند برای اکثریت دانشجویان،داشتن سابقه کار درکتابداری عامل انگیزشی مهمی نبوده است و 86/1 درصد دانشجویان آن را در حد کم و بسیار کم موجب انگیزش خود درانتخاب رشته عنوان کردهاند.
در نگاه دوباره به یافتههای مربوط به عوامل انگیزش دررشته کتابداری،یاداوری این نکته خالی از فایده نیست که در بعد انگیزش،هریک از دو عامل رسیدن به جایگاه اجتماعیمطلوب رشد و ارتقا دانش از سوی حدودا نیمی از دانشجویان به عنوان عواملی مطرح شده بودند که در حد زیاد و بسیار زیادموجب انگیزش آنها در انتخاب رشته کتابداری و اطلاعرسانی بوده است."