خلاصه ماشینی:
"یعنی او از دید روانشناسی چیستی و چگونگیروان انسان را بازگو کرده و از دید اخلاق فردی و اجتماعی بخش چهارماهداف تعلیم و تربیت از دیدگاه مولانابراساس دفتر اول مثنوی معنوی هدی ربیعیکارشناس ارشد برنامهریزی آموزشی-اصفهان-شهرضا ب)خودشناسی به نظر مولانا هیچ علمی شریفتر از خودشناسی نیست.
در دفتر اول آمده است: {Sکفر و ایمان،عاشق آن کبریا#مس و نقره بندهی آن کیمیا#موسی و فرعون،معنی را رهی#ظاهر،آن ره دارد و این بیرهیS}(7/1-2446) حث و نتیجهگیری مهمترین نتیجهیی که از اهداف تربیتی مذکور به دستمیآید،این است که مبانی،اصول و اهداف تربیتی موجود درمثنوی معنوی مولانا با اکثر تعالیم و نصوص دینی بویژه قرآنکریم نیز هممعنی و یا دست کم همسنخ است.
نمونهی آن دو بیتی زیراثر سائل لواسانیست: {Sچو ژاله هالهای را پاک کردند#زدند و سینهاش را چاک کردند#و یک پهلو کبود دیگری را#شبانه در کنارش خاک کردندS} حث و نتیجهگیری مهمترین نتیجهیی که از اهداف تربیتی مذکور به دستمیآید،این است که مبانی،اصول و اهداف تربیتی موجود درمثنوی معنوی مولانا با اکثر تعالیم و نصوص دینی بویژه قرآنکریم نیز هممعنی و یا دست کم همسنخ است.
خودش میگوید: {Sصد هزاران دام و دانه است ای خدا#ما چو مرغان حریصی بینواS}مولوی مخاطبان خود را علاوه بر تنبیه(بیداری و آگاهی)وتعلم(آموزش و تعلیم)ارشاد کرده و راههای رسیدن به حقیقترا فراروی سالکان قرار داده است و طبیبانه از سر درد به معالجهو راه حل در رفع آنها همت گماشته است نکتهی قابل توجهدیگر در آرای مولانا این است که اگرچه دیدگاه تربیتی او،نظامجامع تربیتی ایجاد نمیکند،بلکه نظام تربیتی افراد بالغ را سامانمیدهد و برخی از اهداف تربیتی مولانا را نمیتوان برای تربیتکودکان به کار برد ولی او برای تربیت در تمام سطوح سنی ازجمله در مراحل اولیهی زندگی،سخن به میان آورده و به نوعیراهکار و الگو ارایه داده است که این الگوها میتوان در تبیینو تعیین نظام تربیتی جامع و ایرانی،اسلامی استفاده نمود."