Skip to main content
فهرست مقالات

نقد و بررسی کتاب: کشمکش بر سر برنامه درسی آمریکایی

نویسنده:

مترجم:

علمی-پژوهشی/ISC (16 صفحه - از 107 تا 122)

خلاصه ماشینی:

"آن‌گاه کلیبارد چنین ادامه می‌دهد که از نظر دیوئی، یک برنامه درسی که حول حرف اجتماعی پایه تدوین شده باشد، پلی را فراهم می‌کند که اهداف اجتماعی و فردی را، با یک‌دیگر هماهنگ می‌سازد-نکته‌ای که از دیدگاه وی مسئله‌ای محوری است این که هر نظریه تربیتی بایستی از عهده حل آن برآید(ص 61). بنا به استدلال کلیبارد نیز نهضت کارآمدی اجتماعی-قرار دادن فرد در جایگاه مناسب خویش در نظم اجتماعی موجود-و رشدگرایی با تأکید بر فردیت و آزادی کودکان و نوجوانان، موجب پیدایش این احساس شد که مدارس بایستی با پرورش نسلی جدید که نقادانه با نارسایی‌های نظام اجتماعی کنار بیایند و خود را برای ایفای نقش در آن آماده کنند، به مسائل اجتماعی و اقتصادی روزافزون توجه داشته باشند(ص 157). کاونتز 20 به ایده کودک محوری انجمن تعلیم و تربیت پیش‌رفت‌گرا، به نوعی تغییر جهت انجمن و اصلاحات تربیتی(به‌طور کلی)کمک کرد، هرچند همان‌گونه که کلیبارد می‌گوید:نفوذناپذیری آشکار مدارس در مقابل ایده‌های مطرح شده توسط کاونتز و افراد هم عقیده با وی(ص 166)، با وجود شهرت زیاد کتب درسی مطالعات اجتماعی پیش‌رفت‌گرایانه هارولد راگ 21 در مورد میزان تأثیر موضع اصلاح‌طلبان اجتماعی، در فعالیت‌های تربیتی خارج از محیط دانشکده‌های تعلیم و تربیت و کنفرانس‌های ملی، تردیدهای جدی را بر می‌انگیزد. الگوی چهار گروهی آن به عنوان یک مطالعه تاریخی دارای میزانی از قدرت تبیین است، هرچند آن‌گونه که خود کلیبارد اذعان می‌دارد، مرزهای موجود میان گروه‌های با گذر زمان رنگ می‌بازد؛اگرچه در همان ابتدای امر نیز، قرار گرفتن دیدگاه دیوئی در خارج از چهار تاریخی، اجرای اصلاحات(یا فقدان آن‌ها)به کتابی که در غیر این صورت نوعی تاریخ فکری سنتی تلقی می‌شد، خواننده را به برخی سوء تفاهم‌های ناخواسته دچار می‌سازد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.