چکیده:
هدف: از این تحقیق بررسی عملکرد مدیران متخصص کتابداری در دست یابی به مدیریت مطلوب کتابخانه های دانشگاهی در مقایسه با مدیران غیر کتابدار منطقه دو دانشگاه آزاد اسلامی است. عملکرد مدیران در پنج زمینه برنامه ریزی ، سازماندهی ، هدایت ، پایش و فعالیت های سازمانی (تخصصی) کتابخانه ها مورد بررسی قرار گرفت.
روش تحقیق: برای نیل به این هدف، علاوه بر مطالعات نظری و بررسی ادبیات پژوهش، داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته درباره سنجش عملکرد مدیران کتابخانه ها جمع آوری شد که پایایی آن 85/0 به دست آمد. جامعه و نمونه آماری این پژوهش، همه مدیران و کارکنان کتابخانه های دانشگاهی منطقه دو دانشگاه آزاد اسلامی در سال جاری(1389) شامل 62 نفر بودند که 56 نفر آنان به پرسشنامه ها پاسخ دادند. روش پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نظر چگونگی گردآوری داده ها از نوع تحقیقات پیمایشی-تحلیلی بود.
یافته ها: تحلیل داده ها از طریق آمار توصیفی و استنباطی نتایج نشان داد که به طور کلی تخصص کتابداری بر عملکرد مدیران کتابخانه ها موثر است، هم چنین بررسی ها نشان داد که بین عملکرد مدیران کتابخانه ها و ویژگی های جامعه شناختی همچون جنسیت، سابقه خدمت و مقطع تحصیلی رابطه معناداری وجود ندارد.
نتیجه گیری: پژوهش انجام شده نقش مهم تخصص کتابداری در عملکرد مطلوب درمدیریت کتابخانه های دانشگاهی را تایید نمود.
Purpose:With respect to the key role of the manager in managing the academic library، this research introduced the effective role of library and professional managers in achieving their optimal performance to management of academic libraries in comparison with non librarian managers.
Methodology: Research methodology is descriptive - survey. Data collection was conducted through questionnaires. The research community involved managers and academic staff consists of 15 universities. In this research، managers in five practice areas: planning، organization، guidance، controls and organizational activities (specialized) libraries has been studied. In this study two main questions were posed which are:
1. Is there Specialties managers between academic libraries and their good performance exist significant relationship in managing.
2. Has Demographic Factors such as gender، work experience and academic degrees a significant effect on the performance of managers?
While using SPSS16، to investigate the first hypothesis T test and the second hypothesis test، two factors ANOVA was used.
Finding:The results of research identified between librarian managers practice and non librarian managers practice there is a significant difference، so the first question if researcher (including five field) based on performance expertise of librarian managers was confirmed. Meanwhile، the second question (including three factors) concerning the effect of demographic factors on the performance of managers (librarians and non librarian) was not approved.
Conclusion:This research confirms the main roll of profesional librarians in optimal performance of academic libraries' management.
خلاصه ماشینی:
"هویدا(1366)در تحقیقی با عنوان"بررسی چگونگی استفاده از مبانی مدیریت در اداره کتابخانههای دانشگاهی درتهران"به نحوه اعمال مدیریت و چگونگی استفاده از مبانی و ارکان آن:برنامهریزی،سازماندهی،ایجاد انگیزه،تحول و نوآوری،کنترل و نظارت در هشت کتابخانه دانشگاهی در تهران پرداخته،در این پژوهش از روش تحلیلی استفاده شده که نتیجهپژوهش نشاندهنده آن بوده که مساعی مدیران در زمینه برنامهریزی و چگونگی انجام آن،سازماندهی،ایجاد انگیزه درکتابداران،ایجاد تحول و نوآوری در سطح کتابخانه و برقراری مکانیزم علمی نظارت و پایش،آنطور که لازمۀ یک واحد علمیدانشگاهی میباشد،ثمربخش نبوده است.
(1) sioL,neerG (2) kcirtaP,nooN (3) enirehtaC,sdrawdE (4) navlezaH,iooR جامعه آماری این پژوهش،شامل همه مدیران و کارکنان کتابخانههای دانشگاهی منطقه دو دانشگاه آزاد اسلامی(استانهایزنجان،اردبیل و آذربایجان غربی با 17 کتابخانه دانشگاهی)میباشند که در سال تحصیلی 89-1388 مشغول به کار هستند،وتعداد آنان در سال تحصیلی مذکور قریب به 62 نفر میباشند از این میان 14 نفر را مدیران تشکیل میدادند که 9 نفر کتابدارو 5 نفر غیر کتابدار هستند.
یافتههای پژوهش فرضیه اول:آیا بین مدیران کتابخانههای دانشگاهی با تخصص کتابداری و غیر کتابداری و عملکرد مطلوبآنان(در برنامهریزی،سازماندهی،هدایت،پایش و وظایف سازمانی)رابطه معنیداری وجود دارد؟ طبق تحلیلهای صورتگرفته بر روی گویههای پرسشنامه،عملکرد کلی مدیران کتابخانهها و رابطه آن با تخصصکتابداری به شرح زیر میباشد: (1) ytidilaV (2) ytilibaileR (به تصویر صفحه مراجعه شود)همانطوری که در جداول شماره 2 و 3 ملاحظه میشود اختلاف معنیداری بین میانگین دو گروه مورد مطالعه وجود دارد."