خلاصه ماشینی:
")،ظاهرا مفهوم دموکراسی با بحران هویتیمواجه شده است:آیا فرضا تقاضا برای کالاهای فرهنگی به اصطلاحمبتذل سرمایهداری(مانند سریالهای پر بینندۀ شبکۀ ماهوارهایفارسی وان)در کشورهای جهان سومی را-که تحت حاکمیت وانقیاد فرهنگی-ایدئولوژیکی خاصی به سر میبرند-باید به حسابمطالبات دموکراتیک مردم آن مناطق گذاشت!؟به نظر میرسداین بحران فقط مربوط به این یا آن کشور عقبمانده یا در حالرشد نیست،بلکه این بحران خود را در سرزمینهایی هم که متولیگفتمان دموکراسیاند،نشان میدهد.
واقعیت این است که«به فراموشی سپردن دموکراسی»همانگونهکه در زیر خواهیم دید،به نوعی الهام گرفته از نظریۀ«آگاهی کاذب»مارکس است که رانسیر در همان پیشگفتار،آشکارا استفادۀ(عاریتی)خویش از نگرشهای مارکسی را برای شکل دادن به بنیانهایتألیفی کتاب خویش بیان میدارد(ص 19).
اما نکتۀ جالب در این است که بسیاری از صاحبنظران واندیشهمندان به جای آسیبشناسی بنیانهای روابط اجتماعی،بهطرز شگفتی در همان سطح پدیدارهای آسیبشناسانه باقی میمانندو از همانجا(که مسلما فقط قادر به دیدن اشکال از ریخت افتادۀپیامدهای از خود بیگانگی در روابط اجتماعی است)همچون بنی لوی،و نظریۀ برآمده از تفکرات فلسفی«آزادسازی متافیزیکی»،تمامیمشکلات روحی-روانی انسان عصر حاضر را ناشی از گسست انساناز مذهب میداند.
ظاهرا از آنجا که رانسیر متوجه شباهت بین سخنان بنی لوی وپیشگوییهای تحقیرآمیز نیچه دربارۀ«آخرین مرد»نشده است،بااضافه کردن این پیشگوییها به تحلیل رانسیر میتوانیم به جایگاهیبرسیم که اندیشۀ بنی لوی در آنجا سکونت کرده است؛البته با اینتفاوت بزرگ که اگر بنی لوی از«وضعیت وجودی آخرین مرد»بهسمت مذهب شبانی موسی(خدا در مقام پدر-شبان)میگریزد،نیچه به جای گریز به سوی سکونتگاههای«شبانی»،به ندای تاریخیانسان مدرن پاسخ میدهد:انسانی که هم«آخرین مرد»و همایمان آورندگان به مسیر شبانی را به دلیل بزدلی در پذیرش«آزادی»و درد و رنج ناشی از«خود مسئولیتی»تحقیر میکند."