چکیده:
مقاله حاضر در صدد بررشی کاربرد نظریه گفتمان در تحلیل انقلاب
اسلامی است. بر این آساس به بررسی خاستگاههای نظری آن مثل
ساختا رگرایی, پساساختا زگزایی و پستمدرنیسم پرداخته است. مولف
معتقد است با توجه به نقش این نظریه در نقد شرقشناسی و مطالعات
جهان اسلام این نکته را مدنظر دارد که تبایه میان نقد شرقشناسی با
روش تحلیل گفتمانی یک همراهی تئوریک را استنباط کرد. مولف در
ادامه به کاربرد این نظریه در تحلیل انقلاب اسلامی پرداخته و به این
نتیجه رسیده است که سه نقد اساسی در کاربرد این نظریه در تحلیل
انقلاب اسلامی وجود دارد که عبارتند از: نسبیگرایی» عرفی کردن دین
ونفی فراروایت از دیدگاه دین.
The present article tries to investigate the use of discourse theory in the analysis of Islamic Revolution. To do so, it has investigated the theoretical origins of revolution such as structuralism, post-structuralism, and post• modernism. The writer holds that, in view of the role of this theory in the criticism of orientalism and the studies of Islamic world, he is considering the point that we must not infer a theoretical companionship between the orientalist criticism and the discourse analysis method. He has discussed the use of this theory in analysis of Islamic Revolution and concluded that there are three major criticisms in using this theory in the analysis of Islamic Revolution which are as follows: relativism, popularizing the religion, and negation of meta-tradition from religious point of view.