Skip to main content
فهرست مقالات

عوامل شرک و موانع توحید

نویسنده:

(8 صفحه - از 48 تا 55)

کلید واژه های ماشینی : شرک ،عوامل شرک و موانع توحید ،خدا ،انبیا ،طغیان ،خداوند ،حق ،شک ،مانع ،مشرکین ،عوامل ،نفسانی ،انسان ،گمراهی ،یقین ،طباطبایی ،پیامبر ،قوم ،ایمان ،پیروی ،گمان ،دعوت ،پیشین ،عوامل درونی شرک ،عوامل درونی گمراهی و شرک ،پذیرش ،علت ،علامه طباطبایی ،آیات الهی ،پذیرش دعوت انبیاء

خلاصه ماشینی:

"«ضرب لکم مثلا من انفسکم هل لکم من ما ملکت ایمانکم من شرکاء فی ما رزقناکم فانتم فیه سواء تخافونهم کخیفتکم انفسکم کذلک نفصل الایات لقوم یعقلون ـ بل اتبع الذین ظلموا اهواء هم بغیر علم فمن یهدی من اضل الله و ما لهم من ناصرین» «خداوند برای شما از خودتان مثلی می‌زند آیا بردگانتان با شما در آنچه ما به شما روزی می‌دهیم شریکند و شما با آن‌ها در بهره‌وری ارزاق مساوی هستید و به یک‌گونه تصرف می‌کنید و از بردگان مانند احرار به مال خود هراسان هستید ما این چنین ادله را برای اهل فکر و نظر تشریح می‌کنیم (علت این شرک آن‌ها این چیزها نیست) بلکه ستمکاران جاهلانه از هوای نفس خود پیروی کردند آن را که خدا گمراه کند چه کسی هدایت خواهد ک رد در حالی که یاوری ندارند. ذیل آیه شریفه مرحوم علامه طباطبایی می‌فرماید: و جمله "ان راه استغنی" بیان علت جمله قبل است، یعنی انسان طغیان می‌کند زیرا معتقد است که از پروردگار خود بی‌نیاز است لذا ناسپاسی می‌کند برای رسیدن به مقاصدش به خود و اسباب ظاهری دل می‌بندد و از پروردگار غفلت می‌کند چون به او احساس نیاز نمی‌کند تا این احساس موجب یاد و شکر پروردگار شود. «کذلک یضل الله من هو مسرف مرتاب الذین یجادلون فی آیات الله بغیر سلطان» «این چنین خداوند اسراف‌کاران و افرادی که شک را پذیرا شدند گمراه می‌کند همان‌ها که در آیات الهی بی‌آن‌که دلیلی برای آن‌ها آمده باشد به مجادله بر می‌خیزند» (غافر: 35ـ34) در آیه شریفه ابتدا اضلال الهی معلق بر اسراف و ارتیاب شده که بیانگر تعلیل است و در ادامه آیه در تفسیر «مسرف مرتاب» می‌فرماید: «الذین یجادلون فی آیات الله بغیر سلطان» در روایات شریفه نیز شک و شبهه به عنوان یکی از مهالک بیان شده."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.