Skip to main content
فهرست مقالات

وفیات الاعیان: نخستین فرهنگ زندگینامه ای عام و الفبایی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : زندگینامه‌های، وفیات الاعیان، وفیات، کتاب وفیات الاعیان، ابن‌خلکان، وفیات الاعیان ابن‌خلکان، زندگی، کتاب، کتاب وفیات الاعیان ابن‌خلکان، احسان عباس

خلاصه ماشینی: "cit تجدیدنظرهای خود مؤلف در صورت اولیهء کتاب که،به هرحال اتقان صورت‌ اولیهء کتاب را از بین می‌برد و مانع از آن می‌شود که هر صورت دیگری از کتاب‌ صورت تجدید نظر شدهء نهائی مؤلف دانسته شود؛2)شکل عملی اعمال این‌ تجدیدنظرها و حذف و اضافات از جانب مؤلف،که چون بعضا به صورت الحاق‌ برگه‌های جداگانه و افزودن یا کاستن فقراتی از کتاب در آنها بوده و اشارتی‌ به چنان برگه‌های الحاقی در متن و حواشی دستنوشته‌های مؤلف موجود است‌ ولی خود آن برگه‌ها در نسخهء مؤلف موجود نیستند،و طبعا این امر هم راه را برای هر حدس و شک و مآلا از دست رفتن یقین لازمه باز می‌کند؛3)شرط و شروط تخلف‌پذیری و قابل تفسیری که مؤلف برای ذکر کردن یا نکردن زندگینامهء افراد مختلف قایل شده و بعدا خود در مواردی اطلاق آنها را نقض کرده و مآلا راه را برای شک آیندگان در اینکه آیا همهء موارد مشابه چنان نقضهایی کار خود مؤلف است یا نه باز کرده است-فی المثل قید کردن شرط«الا جماعة یسیره»در موردی که از ذکر نکردن زندگینامهء صحابه و تابعین سخن می‌گفته باعث شده‌ است که معلوم نباشد زندگینامه‌های عبد الله بن عمر و عبد الله بن عباس اصیل‌ است یا منحول و الحاقی؛و یا آنکه،چون مشخص نکرده است که منظورش از «خلفا»یی که زندگینامه‌هاشان را نخواهد آورد کدامین خلفایند،مایهء ابهام و سر درگمی شده است که آیا زندگینامهء عبد اللله بن معتز(از بنی عباس تنها همین‌ یکی)که با او برای خلافت بیعت شده بوده اصیل است یا منحول،و ایضا آنچه‌ از خلفای عبیدیان(فاطمیان شمال افریقا)یا موحدون آمده است(در حالی که‌ به رغم اتهام تشیع به ابن خلکان،زندگینامهء حضرت علی بن ابیطالب و حسنین‌ علیهم السلام نیامده است)؛یافعی(مرآة الجنان،494/4)که معتقد بوده اگر کلام ابن خلکان جز به‌معنای خلفای راشدین بوده باشد موهم این معنا خواهد بود که احدی از خلفای خاندانهای بنی عباس و غیر ایشان را نخواهد آورد و در آن صورت خلف وعده کرده است،از وجود نسخه‌ای از وفیات خبر داده که‌ زندگینامه‌های سلیمان بن عبد الملک از بنی امیه و متوکل و منصور و چند تن‌ دیگر غیر ایشان از بنی عباس در آن آمده بوده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.