Skip to main content
فهرست مقالات

اسماء الحسنی از دیدگاه ابن عربی

نویسنده:

ISC (28 صفحه - از 97 تا 124)

کلید واژه های ماشینی : عربی، ابن‌عربی، اسماء الحسنی از دیدگاه ابن‌عربی، ذات، صفات، انشاء الدوائر، اطلاق، معنی، الاسماء الحسنی، اسماء الله، خداوند، روایات، اسماء ذات، حضرة، حق، اعیان، کتاب، معرفت، اسماء و صفات، ابن‌عربی در انشاء الدوائر، الاسماء، جدول انشاء الدوائر، توضیحات ابن‌عربی در شرح معانی، معنی اسم، اطلاق اسم، کتاب انشاء الدوائر، صفت و فعل، کتاب معروف انشاء الدوائر، اسماء الهی، تعداد اسماء

خلاصه ماشینی: "نظر علامه طباطبائی علامه طباطبائی-رضوان الله علیه-ضمن تفسیر آیهء 081،از سورهء اعراف، دیدگاه معروف توقیفیت اسماء را به یک معنا رد می‌کنند و استدلال ایشان این‌ است که:اسم‌های بسیاری هستند که از افعال منسوب به پروردگار مشتق می‌شوند و یا از جمله‌های خبری که در قرآن آمده مستفاد می‌گردند و دلیلی نداریم که‌ اطلاق اینگونه اسماء را منع کنیم،مگر آنکه منع خاصی در مورد اسم خاصی‌ رسیده باشد. انواع اطلاقات در قرآن چنانکه در گفتار کوتاه علامه اشاره شد بر حسب نظریهء توقیفی بودن‌ اسماء و لزوم اقتصار بر آنچه در متون دینی اطلاق شده بی‌درنگ این سؤال مطرح‌ می‌شود که منظور از اطلاق در متن عربی چیست؟آیا منظور این است که اسم یا وصف‌1در قالب جملهء خبری به صورت مبتدا یا خبر،اطلاق شود-مثل«الله‌ الصمد»-یا آنکه اطلاق،صورتهای دیگری هم دارد و همگی مجوز نامگذاری‌ هستند؟ ابن عربی به این نکته توجه داشته است. حال،این سؤال مطرح می‌شود که مستند ابن عربی در اطلاق بسیاری از اسماء که در قرآن نیامده چه بوده است؟وی در انشاء الدوائر و فتوحات مکیه پاره‌ای از اسماء را بر خداوند اطلاق کرده است که به صورت مطلق‌ در قرآن نیست و از آن جمله است «ذوالقوه 3، قدیر4، مبدئ‌5» و بسیاری دیگر؛و نیز بعضی از اسماء را که اصولا در قرآن نیتس آورده و از این قبیل است:مقسط، ماجد،وارث،صبور،باعث،مقیت،رازق(به صورت مفرد)،قابض،باسط، خافض،رافع،مذل،معز،عدل،معید،ممیت،منتقم(به صورت مفرد)،مغنی، مانع،ضار،نافع و سخی(مادهء اسم اخیر حتی به صورتهای دیگر هم در قرآن‌ (1)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.