چکیده:
این مقاله به بررسی و ارزشیابی برنامه درسی کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد میپردازد.روش پژوهش پیمایشی ست.مؤلف با توجه به تغییرات فناوری و تأثیرات آن در جامعه، مسئله تغییر و اصلاح برنامههای درسی رشته کتابداری و اطلاعرسانی را بنا به ماهیت میان رشتهای و پویای آن مطرح میکند و بر مبنای الگوی ویلسون چهار حوزه اساسی و فرعی مطرح در کتابداری را بررسی مینماید.در پایان مقاله پیشنهادهایی برای کارآمدتر وپویاتر شدن برنامه درسی رشته مذکور ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
"در این پژوهش برنامه درسی رشته کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد با توجه به چهار حوزه اساسی مطرح در کتابداری و اطلاعرسانی و حوزههایکتابداری و اطلاعرسانی، علمی پویا و در حال تحول است و ماهیت میان رشتهای دارد.
سازمانهای زیادی در تولید و اشاعه محتوای اطلاعات(مثل ناشران)، سازماندهی و توزیع اطلاعات(مثل کتابخانهها)و مدیریت و پشتیبانی اطلاعات(مثل فراهم آورندگان خدماا اینترنت)نقشدر برنامه درسی مورد بررسی، نبود توازن و تناسب در تحت پوشش قرار دادن مباحث حوزههای اساسی و حوزههای فرعی مطرح در کتابداری و اطلاعرسانی، و جهتگیری غالب به سمت حوزه محتوای اطلاعات وجود دارد؛در حالی که طرح مباحث درسی در حوزه افراد و حوزه سازمانها و حوزههای فرعی حاصل از تعامل این دو کمتر از دیگر حوزهها به چشم میخورد.
آنچه از ارزشیابی محتوای برنامه درسی رشته کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد(بر طبق جدول 1)به دست میآید، نشان دهنده نقش غالب حوزه محتوای اطلاعات در آن است و سپس حوزه فرعی حاصل از تعامل حوزه نظامهای اطلاعرسانی و حوزه محتوای اطلاعات و حوزه اساسی نظامهای اطلاعرسانی به ترتیب از لحاظ مطرح شدن در این برنامه در اولویتهای بعدی قرار دارند.
بحث و نتیجهگیری در برنامه درسی مورد بررسی، نبود توازن و تناسب در تحت پوشش قرار دادن مباحث حوزههای اساسی و حوزههای فرعی مطرح در کتابداری و اطلاعرسانی، و جهتگیری غالب به سمت حوزه محتوای اطلاعات وجود دارد؛در حالی که طرح مباحث درسی در حوزه افراد و حوزهسازمانها و حوزههای فرعی حاصل از تعامل این دو کمتر از دیگر حوزهها به چشم میخورد."