Skip to main content
فهرست مقالات

برنامه درسی رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (8 صفحه - از 25 تا 32)

کلیدواژه ها :

ارزشیابی ،برنامه درسی ،تحصیلات تکمیلی ،آموزش کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی

کلید واژه های ماشینی : رشته کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی پزشکی، برنامه درسی رشته کتاب‌داری، اطلاع‌رسانی پزشکی در مقطع کارشناسی‌ارشد، اطلاعات، کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی، برنامه درسی کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی، ارزشیابی برنامه درسی کتاب‌داری، برنامه درسی، اصلاح برنامه‌های درسی رشته کتاب‌داری، محتوای برنامه درسی رشته کتاب‌داری

این مقاله به بررسی و ارزشیابی برنامه درسی کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد می‌پردازد.روش پژوهش پیمایشی ست.مؤلف با توجه به تغییرات فناوری و تأثیرات آن در جامعه، مسئله تغییر و اصلاح برنامه‌های درسی رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی را بنا به ماهیت میان رشته‌ای و پویای آن مطرح می‌کند و بر مبنای الگوی ویلسون چهار حوزه اساسی و فرعی مطرح در کتابداری را بررسی می‌نماید.در پایان مقاله پیشنهادهایی برای کارآمدتر وپویاتر شدن برنامه درسی رشته مذکور ارائه شده است.

خلاصه ماشینی:

"در این پژوهش برنامه درسی رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد با توجه به چهار حوزه اساسی مطرح در کتابداری و اطلاع‌رسانی و حوزه‌هایکتابداری و اطلاع‌رسانی، علمی پویا و در حال تحول است و ماهیت میان رشته‌ای دارد. سازمان‌های زیادی در تولید و اشاعه محتوای اطلاعات(مثل ناشران)، سازماندهی و توزیع اطلاعات(مثل کتابخانه‌ها)و مدیریت و پشتیبانی اطلاعات(مثل فراهم آورندگان خدماا اینترنت)نقشدر برنامه درسی مورد بررسی، نبود توازن و تناسب در تحت پوشش قرار دادن مباحث حوزه‌های اساسی و حوزه‌های فرعی مطرح در کتابداری و اطلاع‌رسانی، و جهت‌گیری غالب به سمت حوزه محتوای اطلاعات وجود دارد؛در حالی که طرح مباحث درسی در حوزه افراد و حوزه سازمان‌ها و حوزه‌های فرعی حاصل از تعامل این دو کمتر از دیگر حوزه‌ها به چشم می‌خورد. آنچه از ارزشیابی محتوای برنامه درسی رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد(بر طبق جدول 1)به دست می‌آید، نشان دهنده نقش غالب حوزه محتوای اطلاعات در آن است و سپس حوزه فرعی حاصل از تعامل حوزه نظام‌های اطلاع‌رسانی و حوزه محتوای اطلاعات و حوزه اساسی نظام‌های اطلاع‌رسانی به ترتیب از لحاظ مطرح شدن در این برنامه در اولویت‌های بعدی قرار دارند. بحث و نتیجه‌گیری‌ در برنامه درسی مورد بررسی، نبود توازن و تناسب در تحت پوشش قرار دادن مباحث حوزه‌های اساسی و حوزه‌های فرعی مطرح در کتابداری و اطلاع‌رسانی، و جهت‌گیری غالب به سمت حوزه محتوای اطلاعات وجود دارد؛در حالی که طرح مباحث درسی در حوزه افراد و حوزه‌سازمان‌ها و حوزه‌های فرعی حاصل از تعامل این دو کمتر از دیگر حوزه‌ها به چشم می‌خورد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.