Skip to main content
فهرست مقالات

برنامه درسی رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (8 صفحه - از 25 تا 32)

کلیدواژه ها : ارزشیابی ،برنامه درسی ،تحصیلات تکمیلی ،آموزش کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی

کلید واژه های ماشینی : رشته کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی پزشکی ،برنامه درسی رشته کتاب‌داری ،اطلاع‌رسانی پزشکی در مقطع کارشناسی‌ارشد ،اطلاعات ،کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی ،برنامه درسی کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی ،ارزشیابی برنامه درسی کتاب‌داری ،برنامه درسی ،اصلاح برنامه‌های درسی رشته کتاب‌داری ،محتوای برنامه درسی رشته کتاب‌داری ،حوزه محتوای اطلاعات ،عناوین درسی کارشناسی‌ارشد رشته کتاب‌داری ،ارزشیابی محتوای برنامه درسی رشته ،ارزشیابی ،حوزه‌های اساسی کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی ،محتوای اطلاعات ،پژوهش برنامه درسی رشته کتاب‌داری ،آموزش کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی ،کارشناسی‌ارشد رشته کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی ،علوم کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی ،مقطع کارشناسی‌ارشد کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی ،نقش غالب حوزه محتوای اطلاعات ،آموزش کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی پزشکی ،تعامل حوزه محتوای اطلاعات ،پژوهش ،محتوای اطلاعات و نظام‌های اطلاع‌رسانی ،نظام‌های اطلاع‌رسانی ،اطلاع‌رسانی و حوزه محتوای اطلاعات ،حوزه‌های فرعی حاصل ،مدیریت

این مقاله به بررسی و ارزشیابی برنامه درسی کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد می‌پردازد.روش پژوهش پیمایشی ست.مؤلف با توجه به تغییرات فناوری و تأثیرات آن در جامعه، مسئله تغییر و اصلاح برنامه‌های درسی رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی را بنا به ماهیت میان رشته‌ای و پویای آن مطرح می‌کند و بر مبنای الگوی ویلسون چهار حوزه اساسی و فرعی مطرح در کتابداری را بررسی می‌نماید.در پایان مقاله پیشنهادهایی برای کارآمدتر وپویاتر شدن برنامه درسی رشته مذکور ارائه شده است.

خلاصه ماشینی:

"در این پژوهش برنامه درسی رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد با توجه به چهار حوزه اساسی مطرح در کتابداری و اطلاع‌رسانی و حوزه‌هایکتابداری و اطلاع‌رسانی، علمی پویا و در حال تحول است و ماهیت میان رشته‌ای دارد. سازمان‌های زیادی در تولید و اشاعه محتوای اطلاعات(مثل ناشران)، سازماندهی و توزیع اطلاعات(مثل کتابخانه‌ها)و مدیریت و پشتیبانی اطلاعات(مثل فراهم آورندگان خدماا اینترنت)نقشدر برنامه درسی مورد بررسی، نبود توازن و تناسب در تحت پوشش قرار دادن مباحث حوزه‌های اساسی و حوزه‌های فرعی مطرح در کتابداری و اطلاع‌رسانی، و جهت‌گیری غالب به سمت حوزه محتوای اطلاعات وجود دارد؛در حالی که طرح مباحث درسی در حوزه افراد و حوزه سازمان‌ها و حوزه‌های فرعی حاصل از تعامل این دو کمتر از دیگر حوزه‌ها به چشم می‌خورد. آنچه از ارزشیابی محتوای برنامه درسی رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد(بر طبق جدول 1)به دست می‌آید، نشان دهنده نقش غالب حوزه محتوای اطلاعات در آن است و سپس حوزه فرعی حاصل از تعامل حوزه نظام‌های اطلاع‌رسانی و حوزه محتوای اطلاعات و حوزه اساسی نظام‌های اطلاع‌رسانی به ترتیب از لحاظ مطرح شدن در این برنامه در اولویت‌های بعدی قرار دارند. بحث و نتیجه‌گیری‌ در برنامه درسی مورد بررسی، نبود توازن و تناسب در تحت پوشش قرار دادن مباحث حوزه‌های اساسی و حوزه‌های فرعی مطرح در کتابداری و اطلاع‌رسانی، و جهت‌گیری غالب به سمت حوزه محتوای اطلاعات وجود دارد؛در حالی که طرح مباحث درسی در حوزه افراد و حوزه‌سازمان‌ها و حوزه‌های فرعی حاصل از تعامل این دو کمتر از دیگر حوزه‌ها به چشم می‌خورد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.