چکیده:
در این پژوهش شناخت، استفاده، و رضایت دانشجویان تحصیلات تکمیلی از خدمات رایانهای موجود در کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی اصفهان با هدف پیشبرد ارائه خدمات و تأمین رضایت دانشجویان این مقطع بررسی شد.دانشجویان تحصیلات تکمیلی این دانشگاه، جامعه آماری این تحقیق هستند و نوع پژوهش، پیمایشی ست.نتایج نشان میدهد که دانشجویان تحصیلات تکمیلی از خدمات رایانهای ارائه شده در کتابخانه مطلع هستند.سطح استفاده هم از نظر تعداد استفادهکننده و هم از نظر میزان استفاده در وضعیت مطلوبی قرار دارد و مهمترین هدف دانشجویان از مراجعه به کتابخانه و استفاده از این خدمات، اجرای طرحهای پژوهشی و تکالیف کلاسی ست.ارزیابی کمی نشان داد که بیش از 60 درصد از پاسخگویان، از خدمات موجود راضی هستند.یافتهها وجود رابطه معنادار میان میزان رضایت استفادهکنندگان و آگاهی از خدمات رایانهای ارائه شده، و همچنین استفاده از این امکانات نشان میدهد.
خلاصه ماشینی:
"هدف پژوهش هدف اصلی این پژوهش مشخص کردن میزان شناخت، استفاده و رضایت دانشجویان تحصیلات تکمیلی از خدمات رایانهای موجود در کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی اصفهان است.
در 1372، بهیار در پژوهشی با نام«بررسی میزان رضایت استفادهکننده در سیستم مدلاین بر روی دیسکهای فشرده در کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران»به این نتیجه دست یافت که بیش از نیمی از افراد جامعهم از طریق دوستان و همکاران خود از وجود این نظام مطلع شدهاند، و نقش آگاهی رسانی کتابخانه مرکزی، به ویژه وسایل ارتباط جمعی به جامعه بسیار ضعیف است(2).
از آنجا که دانشجویان تحصیلات تکمیلی بیشتر از بقیه مراجعان از امکانات و خدمات موجود استفاده میکنند، بررسی نظرات آنها و تعیین میزان تأثیر این خدمات بر فعالیتهایشان میتواند در اصلاح نظام اطلاعرسانی کتابخانه مؤثر واقع شود.
تجزیه و تحلیل یافتهها و بحث یافتههای پژوهش مندرج در جدول 1 نشان میدهد که 4/76 درصد از دانشجویان تحصیلات تکمیلی بهطور کلی با مجموع خدمات رایانهای کتابخانه مرکزی آشنا هستند و فقط 2/17 درصد از آنها از وجود این خدمات اظهار بیاطلاعای کردهاند.
میزان تأثیر استفاده از لوحهای فشرده نوری حاوی بانکهای اطلاعاتی موجود در کتابخانه مرکزی در رفع نیازهای دانشجویان اذعان دارند و تعداد کسانی که تأثیر این منابع را در حد 75 درصد ذکر کردهاند بیشتر از دیگران است.
رضایت دانشجویان تحصیلات تکمیلی از جنبههای مختلف خدمات راه دور کتابخانه بر حسب اولویت دادههای جدول 12 و 13 که با استفاده از آزمون "مجذور خی"به دست آمد، نشان داد که میان این سه عامل یعنی آشنایی، استفاده، و رضایت با احتمال بسیار بالا یعنی 99 درصد رابطه معنا داری وجود دارد."