چکیده:
در ساختار آموزش از دور تلاش میشود میان یادگیرنده(فراگیر)،یاددهنده،و منابع آموزشی ارتباط برقرار شود. قالبها و فناوری نوین در کتابداری و اطلاعرسانی،نظیر کتابها و کتابخانههای رقومی، این امکان را فراهم میآورند تا با استفاده از ابزارهای رایانهای و به کارگیری هوشمندانهترین الگوریتمهای پردازشی،رفتارهای آموزشی را متحول کرد.افزون بر این محتوای آموزشی مورد استفاده خود میتواند به مفاهیم اطلاعرسانی و کتابداری اختصاص داشته باشد؛به این ترتیب آموزش از دور در دورههای آموزشی یا آموزشهای مستمر در حوزه کتابداری به ویژه در زمینه کتابخانههای رقومی دانشگاهی به کار خواهد رفت. امروزه آموزش از دور با بهرهگیری از فناوریهای نوین الکترونیکی،راه مناسبی در بحث آموزشهای فردی و گروهی ست.نوشته حاضر سعی دارد مفهوم آموزش از دور را مطرح کند طریق وب گسترده جهانی و شیوه سنتی آن به روشن شدن بحث کمک بیشتری خواهد کرد. در انتها نیز درباره استفاده از اینترنت در آموزش از دور و خدمات آن در زمینههای مختلف بحث خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
"از جمله اینها میتوان به موارد زیر اشاره کرد: -ایجاد تسهیلات بیشتر از طریق توافقات همکاری با سایر کتابخانهها؛ -دستیابی به نرمافزارهای مورد نیاز؛ -طراحی فضاهایی برای مذاکرات،مجموعههای ارجاعی آماده،مجموعههای ذخیره شده،انتقال الکترونیکی اطلاعات پایگاههای اطلاعاتی قابل جستجو و خدمات امانت بین کتابخانهای و مراکزی برای کارکنان فعال(شامل کتابداران و مدرسین)در آموزش از دور(6:11)؛ -امکانات لازم برای استفاده از پست الکترونیکی و همایش ویدئویی برای ارتباط همزمان و غیر همزمان با فراگیران (3:91).
محدودیتها -سرعت دستیابی در اوج ساعات استفاده میتواند مسئلهساز باشد و تجربه استفاده از مودمهای با سرعت پایین میتواند ناامیدکننده باشد؛ -دورههای آموزشی میتوانند منابع رایانهای یک مؤسسه را تحت اختیار بگیرند؛ -منابع ممکن است به جای محتوا بر فناوری تکیه کنند؛ -منابع آموزشی ممکن است برای کتابداران متخصص برای توسعه زمانبر باشد؛ -آموزشهای از دور پویایی که توسط کتابخانههای رقومی حمایت میشود ممکن است برای فراگیرانی که با شرایط پایینتر هماهنگ شدهاند مشکل باشد؛ -ضعف دستیابی،بعضی از افراد را در شرایط نامساعد قرار خواهد داد؛ -منابع آموزشی موجود در کتابخانهها اغلب بهطور همزمان توسط افراد متعدد استفاده میشوند و همین امر موجب سنگینی ترافیک شبکه شده و از سرعت آن میکاهد(12)؛ -منابع دارای حق مؤلف بهطور کامل ارائه نمیشوند؛ -فراگیران باید برای استفاده از منابع،آموزشهای لازم را ببینند؛ -استفاده از این منابع با چالشهایی از قبیل مسائل اجتماعی و فرهنگی جوامع روبرو هستند؛ -امنیت این شبکهها نیز از مسائل مهم در این زمینه است که باید مد نظر قرار گیرند(5:10)."