Skip to main content
فهرست مقالات

تأثیر آموزش مهارت های سواد اطلاعاتی بر رفتار اطلاع یابی دانشجویان

نویسنده: ؛ ؛

پاييز 1384 - شماره 63 علمی-ترویجی (6 صفحه - از 53 تا 58)

کلیدواژه ها : سواد اطلاعاتی ،رفتار اطلاع‌یابی ،آموزش ،دانشجویان ،شش مهارت اصلی

کلید واژه های ماشینی : اطلاعاتی بر رفتار اطلاع‌یابی ،رفتار اطلاع‌یابی دانشجویان ،رفتار اطلاع‌یابی ،اطلاع‌یابی ،سواد اطلاعاتی ،اطلاع‌یابی در برنامه‌های درسی ،آموزش مهارت ،آموزش سواد اطلاعاتی ،برنامه‌های درسی دانشگاه‌ها توجه ،کلاس‌های درس ،سواد و مهارت‌های اطلاعاتی ،آموزش سواد ،آموزش سواد و مهارت‌های ،مدرسان در کلاس‌های درس ،برنامه‌های درسی دانشگاه‌ها ،مهارت‌های سواد اطلاعاتی ،روش جستجو ،مهارت‌های اطلاع‌یابی ،پایگاه‌های اطلاعاتی ،کارکردهای سواد اطلاعاتی ،برنامه‌های درسی ،کسب سواد ،مهارت‌های اطلاعاتی ،روش‌های جستجو اطلاعات ،اطلاع‌یابی و روند تحقیق ،منابع اطلاعاتی ،اطلاعاتی و شیوه استفاده ،سؤال ،طراحی روش جستجو ،شیوه عملی

مراجعه به منابع اطلاعاتی در کلیه مراحل تحقیق امری اجتناب‌ناپذیر است.مشاهدات عینی‌ نشان می‌دهد که دانشجویان شناخت صحیحی از منابع اطلاعاتی و شیوه استفاده از آنها ندارند. این امر بر رفتار اطلاع‌یابی دانشجویان تأثیر می‌گذارد و موجب طولانی شدن مسیر اطلاع‌یابی و روند تحقیق آنها می‌شود. برای بر طرف کردن چنین مسئله‌ای باید به آموزش سواد و مهارت‌های اطلاع‌یابی در برنامه‌های‌ درسی دانشگاه‌ها توجه شود.با توجه به تحولات شگرفی که طی سال‌های اخیر در فناوری اطلاعات‌ ایجاد گردیده،این مقاله ضمن شناخت کارکردهای سواد اطلاعاتی به شش مهارت اصلی اشاره‌ می‌کند.این مهارت‌ها یک‌"شیوه عملی‌"سازمان یافته برای کسب سواد اطلاعات‌ست.در این‌ روش متخصصان رسانه‌ها می‌توانند با مدرسان در کلاس‌های درس همکاری کنند و این مهارت‌ ها را در قالب تکالیفی که لازمه انجام آن دستیابی،ارزیابی،تحلیل و ترکیب اطلاعات است بگنجانند، به‌طوری که دانشجویان از طریق این تکالیف توانایی لازم را برای طراحی روش جستجو،به دست‌ آورند.در پایان در خصوص آموزش سواد اطلاعاتی در دانشگاه‌های ایران پیشنهادهایی ارائه شده‌ است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.