Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیل مدیریتی بر برون سپاری خدمات کتابداری و اطلاع رسانی

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (8 صفحه - از 67 تا 74)

کلیدواژه ها :

برون‌سپاری ،خدمات کتابداری ،کتابخانه و مراکز اطلاع‌رسانی

کلید واژه های ماشینی : کتابخانه‌ها، برون‌سپاری، کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی، برون‌سپاری خدمات، مدیران کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی، اطلاعات، کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی ایران، خدمات کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی، مدیران، برون‌سپاری خدمات در کتابخانه‌های ایران

برون‌سپاری خدمات،شیوه‌ای‌ست که به مدیران کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی امکان‌ می‌دهد تا از امکانات و خدمات شرکت‌ها و سازمان‌های بیرون از کتابخانه برای دستیابی به‌ اهداف خود بهره‌برداری کنند.با اینکه برون‌سپاری خدمات در کتابخانه‌های ایران انجام شده‌ اما ابعاد مختلف آن هنوز در متون کتابداری بررسی نشده است.در برون‌سپاری خدمات،بایدها و نبایدهایی وجود دارد که آگاهی از آنها برای مدیران ضروری به نظر می‌رسد.در این مقاله، ابتدا متونی که در زمینه مفهوم برون‌سپاری نوشته شده،مرور خواهد شد،سپس فواید و بایدها و نبایدهای پیش از عقد قرارداد برون‌سپاری بررسی می‌شود.در ادامه مقاله،با مرور برون‌سپاری در کتابخانه و مراکز اطلاع‌رسانی ایران به مسائل خرد و کلان مربوط به‌ برون‌سپاری در کتابخانه‌های ایران پرداخته خواهد شد.در پایان مقاله،چند موضوع پژوهشی‌ در این زمینه پیشنهاد می‌شود.

خلاصه ماشینی:

"تحلیلی مدیریتی بر برون‌سپاری خدمات کتابداری و اطلاع‌رسانی محمد حسن زاده‌1،دکتر فاطمه زندیان‌2چکیده برون‌سپاری خدمات،شیوه‌ای‌ست که به مدیران کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی امکان‌ می‌دهد تا از امکانات و خدمات شرکت‌ها و سازمان‌های بیرون از کتابخانه برای دستیابی به‌ اهداف خود بهره‌برداری کنند. با وجود اینکه برون‌سپاری در برخی کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی ایران انجام می‌شود،اما کمبود بررسی‌های‌ مکتوب در این زمینه در متون کتابداری و اطلاع‌رسانی کشور آشکارا احساس می‌شود. این مقاله از سه جهت می‌تواند اهمیت ویژه‌ای داشته باشد: الف)با وجود آنکه برون‌سپاری در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی ایران انجام می‌شود،اما تا به حال بررسی مکتوبی‌ از آن منتشر نشده است که در این مقاله به آن پرداخته می‌شود. اما چنین‌ به نظر می‌رسد که تولید انبوه برگه‌های فهرستنویسی توسط کتابخانه کنگره و فروش آن به کتابخانه‌های دیگر،نخستین‌ نوع برون‌سپاری باشد که در کتابخانه‌ها(حتی برای یک کار فنی و تخصصی کتابداری)انجام شده است و کتابخانه کنگره‌ اولین کارگزاری‌ست که در عرصه فهرستنویسی به‌ کتابخانه‌های دیگر کمک کرده است. مدیریت کتابخانه‌ها باید کیفیت خدمات را محور فعالیت‌ها و تصمیمات خود قرار دهند و تحت فشار کمبودهای مالی یا کاهش هزینه‌ها تن به‌ برون‌سپاری ندهند،بلکه سعی کنند همه اصولی که پیشتر ذکر شد در قراردادها رعایت کنند تا بتوانند به صورت هدفمند و با ارزیابی موقعیت،از امکانات مراکز بیرون از کتابخانه‌ استفاده کنند. با اینکه در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی ایران نیز تا حدودی برون‌سپاری انجام‌ می‌شود،اما هنوز تحقیقات علمی در این زمینه انجام نشده‌ است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.