چکیده:
برنامه کالیس که توسط دانشگاه مجازی سوئیس ارائه شده است،هدف تعلیم مفاهیم و مهارتهای لازم برای شناسایی منابع اطلاعاتی مرتبط و اجرای جستجوهای کارآمد به دانشجویان را دنبال میکند. دانشجویان یاد میگیرند که از منابع اطلاعاتی گردآوری شده توسط کتابخانههای دانشگاهی بهطور نظاممند و کارآمد استفاده کنند و همه منابع چاپی و الکترونیکی مشمول این طرح میشوند. در این برنامه یادگیری وجه اصلیست که در سه بخش:دانش رسمی در خصوص منابع،ابزار و فنون جستجوی اطلاعات؛دانش علمی راهبردهای بازیابی اطلاعات؛و طرز استفاده از اطلاعات بازیابی شده و نحوه استناد به آنها،سازمان یافته است.
خلاصه ماشینی:
"کالیس:یادگیری جستجوی اطلاعات با رایانه1 اثر ورونیک هادنگ2 ترجمه دکتر عبد الحسین فرج پهلو3چکیده برنامه کالیس که توسط دانشگاه مجازی سوئیس ارائه شده است،هدف تعلیم مفاهیم و مهارتهای لازم برای شناسایی منابع اطلاعاتی مرتبط و اجرای جستجوهای کارآمد به دانشجویان را دنبال میکند.
با توجه به عرضه فراوان اطلاعات علمی،اولین چیزی که مهم است این است که دانشجویان آمادگی لازم را در خصوص موارد زیر داشته باشند: -پی بردن به نیازهای اطلاعاتی خویش؛ -کسب دانش کاری از منابع اطلاعاتی موجود در رشتههای اقتصاد و دندانپزشکی؛ -اجرای جستجوهای کارآمد؛ -برداشت انتقادی و بهرهبرداری از اطلاعات بازیابی شده.
com هدف کالیس این است که مفاهیم و مهارتهای لازم را برای شناسایی منابع اطلاعاتی مربوط و اجرای جستجوهای کارآمد به دانشجویان تعلیم دهد.
هدف اصلی این است که برنامههای درسی از راه دور به شیوههای زیر ایجاد شوند: -ترغیب استفاده از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی در آموزش عالی؛ -بهبود کیفیت آموزش با تنوع بخشیدن به روشهای تعلیماتی و با معرفی یادگیری متنوعتر و مشارکتی؛ -تسهیل برابری دستاوردها برای طرفین،برای اینکه به دانشجویان اجازه دهد که یادگیری از راه دور را معتبر بدانند.
همه این انعکاسها،یعنی انتقال قابلیتهاگ،خصوصیتهای یادگیری الکترونیکی،و شرایط تحقق یک فیلمنامه عملی7 دو جنبه مهم را برای درک مفهوم و سازماندهی محتوا برجسته کردند: مفهوم کلی بسته نرمافزاری،باید عناصر ضروری را که برای همه دروس مشترک هستند(ابزارها و راهبردهای تحقیق) به حساب آورد،همانطور که مواد خاص مربوط به هریک از دروس را نیز در نظر میگیرد."