چکیده:
در این مقاله ساختار بازار سنگ و کنسانتره و شمش آلومینیوم با استفاده از نسبتهای تمرکز و شاخص هرفیندال طی سالهای 2005- 2001 ارزیابی شده است. ساختار طرف صادرات و طرف واردات آنها در بازار جهانی، مشابه و به صورت انحصار چندجانبه است. البته ساختار صادرات و واردات سنگ و کنسانتره آلومینیوم به ترتیب متمایل به باز و متمایل به بسته است. در این دوره، از قدرت انحصاری واردکنندگان و صادرکنندگان جهانی اندکی کاسته شده، اما نوع ساختار بدون تغییر باقی مانده است. آمریکا و برزیل به ترتیب بزرگترین بازیگران در واردات و صادرات جهانی سنگ و کنسانتره و ژاپن و روسیه نیز مهمترین بازیگران در واردات و صادرات شمش آلومینیوم هستند. ذخایر کانسنگ آلومینیوم (بوکسیت) در ایران بسیار محدود است و در نتیجه، عمده ی مواد اولیه از طریق واردات تامین می شود. دو شرکت دولتی با سهم تقریبا مشابه، عرضه ی شمش آلومینیوم داخلی را در اختیار دارند. نسبت تمرکز دو بنگاهی برابر با صد، اندازه ی شاخص هرفیندال 50/0 و معکوس آن 2 است که نشان می دهد کل تولید بین دو بنگاه بهطور یکنواخت توزیع شده و ساختار بازار از نوع انحصار دولتی است. در مقابل، طرف تقاضای بازار شمش آلومینیوم اولیه ساختار رقابتی دارد
In this paper، the structures of Aluminum Ore (AlO)، Concentrate (AlC) and Metal (AlM) markets have been analyzed using Concentration Ratio (CR) and Herfindahl Index (HI) during 2001-05. The structure of their world imports and exports is oligopolistic. However، this structure for ALO and ALC is nearly loose and tight oligopolistic، respectively. During this period، the monopolistic power of the world importers slightly decreased but the structure remained intact. The USA played a major role in the imports of ALO and ALC whilst Brazil is known as the best exporter. Also Japan for importing and Russia for exporting of AIM possess central positions in the world market. The known aluminum resources in Iran are very limited. Therefore the most of the required raw materials are imported. The two governmental companies are the main AlM producers. The CR of the two firms is 100، and HI reached 50% and its reverse is equal 2. This shows that the total domestic production of AlM is equally divided between these two corporations. Therefore، structure of this market is state-monopolized. In the other hand the demand-side has a competitive structure.
خلاصه ماشینی:
"تحلیل شاخصهای بازارصنعت آلومینیوم در جهان و ایران دکتر احمد رضا صیادی،میر عبداله حسینی و دکتر محمد حسین بصیری{o*o}تاریخ وصول:1387/1/21 تاریخ پذیرش:1387/8/20 چکیده: {IBدر این مقاله ساختار بازار سنگ و کنسانتره و شمش آلومینیموم با استفاده ازنسبتهای تمرکز و شاخص هر فیندال طی سالهای 2005-2001 ارزیابی شدهاست.
بنابراین،در اغلبمطالعات برای شناخت ساختار بازارها از شاخصهای تمرکز استفاده میشود(مادالا،دابسون و میلر،{o2o}1995) صنعت آلومینیوم از جمله مهمترین صنایع معدنی به شمار میرود و گروه موادو محصولات آلومینیوم رتبهی چهارم را در تجارت جهانی 31 مادهی معدنی درسال 2005 به خود اختصاص داده است.
در این تحقیق،به محاسبهی اندازهی تمرکز در بازارهای جهانی سنگ و{o(2) relliM dna nosboD،aladdaM o} کنسانتره و شمش آلومینیوم پرداخته میشود تا تصویری از درجهی رقابت وانحصار در بازارهای این رشتهی فعالیت معدنی ارائه شود.
{o(18)سنگ آلومینیوم و کنسانترههای آنo} (به تصویر صفحه مراجعه شود)نسبتهای تمرکز 1،2،4 و 10 کشوری در طرف واردات بازار جهانی سنگکنسانتره آلومینیوم به ترتیب از 24/25،37/27،54/12 و 86/62 درصد در سال2001 به 23/68،35/62،49/28 و 79/52 درصد در سال 2005،تغییرمعنیداری داشته است.
از مطالعهی تطبیقی ساختار طرف صادرات با واردات در بازار جهانی سنگ وکنسانتره آلومینیوم نتیجه میشود که ساختار طرف صادرات و طرف واردات در بازارجهانی این محصول مشابه و از نوع انحصار چندجانبه بوده است.
با توجه به حضوردو بنگاه مذکور،نسبت تمرکز دو بنگاهی برابر با 100،اندازهی شاخص هرفیندالمعادل 0/5 و معکوس آن عدد 2 است که نشان میدهد کل بازار تولید داخلیآلومینیوم ایران بین دو بنگاه به طور نسبتا یکنواخت توزیع شده است.
از مطالعهی تطبیقی ساختار صادرات باساختار واردات در بازار جهانی شمش آلومینیوم میتوان نتیجه گرفت که ساختارطرف صاردات و طرف واردات،مشابه و به صورت انحصار چندجانبه بوده است."