Skip to main content
فهرست مقالات

مطالعات فقهی - قرآنی در عصر پیامبر

نویسنده:

ISC (22 صفحه - از 105 تا 126)

کلید واژه های ماشینی : قرآن، فقهی، تفسیر، پیامبر ( ص )، تفسیر قرآن، آیات الاحکام، اجتهاد، روایات، وحی، حدیث، نزول، حکم، تفسیر آیات، القرآن، تفسیر آیات الاحکام، استدلال، کتاب، علم، سیوطی، عصر پیامبر، فهم، علی ( ع )، سخن، خداوند، آیات قرآن، زمان پیامبر ( ص )، علم علی ( ع )، بیروت، فقهی قرآنی، فقه قرآنی در زمان پیامبر

خلاصه ماشینی: ")25 بنابراین، تفاسیر پیامبر به گونه ای کامل و فراگیر نزد علی(ع) بوده و پس ازآن بزرگوار جلوه های دانش قرآنی علی(ع)را باید نزد وارثان معصوم 26وبرخی شاگردان آن حضرت، از قبیل ابن عباس جست وجو کرد که درباره بهره گیری خود از دانش قرآنی علی ، این گونه سخن می گوید: (آنچه از تفسیر قرآن دریافته ام، از علی بن بی طالب(ع) است. سخن اساسی که دراین بخش از نوشته، قابل طرح و نیازمند به بررسی به نظر می رسد، این است که آیا هدف پیامبر(ص) ازاین نوع پردازش به آیات، تفسیرو حداکثر تطبیق کلی بر قضایای جزئی بوده است؟ ویانوعی اجتهاد و ارجاع به قواعد اصولی است که صدها سال بعد از زمان پیامبر در قالب دانشی به نام (علم الاصول) به وجود آمده و تکامل یافته است؟ قبل از پرداختن به پاسخ این گونه پرسشها، یادآوری این مطلب لازم است که بین مسلمانان درباره اجتهاد پیامبر(ص) اختلاف شدید و عمیقی وجود دارد: اشاعره و بسیاری از معتزله،42 و امامیه،43 براین باورند که اجتهاد، شایسته پیامبر نیست، ولی بیشتر اصولیان اهل سنت، اجتهاد را برای پیامبر روا می دانند. در جمع بندی کلی، می توان ادعا داشت که پیامبر (ص)به گونه های مختلف راه مراجعه به قرآن و فهم حکم شرعی را برای اصحاب و یارانش باز کرد و قواعد عمومی استفاده از آیات وحی را برای ایشان بیان داشت وبا بیانها و استدلالهای قرآنی، مبانی اصولی، ادبی و… مؤثر درفهم قرآن را ارائه کرد، تا اصحاب و مسلمانان بتوانند از ابعاد فقهی قرآن، بهره ببرند و نیازهای تشریعی زندگی خویش را برطرف سازند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.