Skip to main content
فهرست مقالات

معرفی نسخه خطی اشراق هیاکل النور لکشف ظلمات شواکل الغرور

نویسنده:

خلاصه ماشینی:

"البته‌ شیخ اشراق در کتب دیگر خود هیکل را به معنی جسم و کالبد انسان به کار برده و این کلمه در ادبیات پارسی قدیم نیز به‌کار رفته است؛و یا شاید از صائبیان گرفته باشند زیرا آنها اصطلاح هفت هیاکل را به معنی سیارات سبع‌ گرفته‌اند و یا ممکن است این اصطلاح راجع به معابد زردشتیان باشد. »1 غیاث الدین می‌گوید:«هیکل بت و خانه نصاری(یعنی معابد آنها)همان‌ بیت بتان و اصنام می‌باشد»و بعد ادامه می‌دهد که:«از همین‌جا وجه اطلاق‌ آن بر خانه‌هایی که در آنها طلسمات قرار دارند،روشن می‌شود زیرا که‌ طلسمات،هیاکل ستارگانند و ستارگان سایه و اظلال انوارند و به همین‌ مناسبت است که مصنف،رسالهء خود را در اقسام هفتگانه‌ای قرار داده است‌ که مشتمل بر معانی و مفاهیم انوار گونه‌اند و لذا بر آنها اطلاق هفت هیکل‌ کرده است. » جلال الدین دوانی نیز در کتاب شواکل الحور فی شرح هیاکل النور دربارهء هیکل و وجه تسمیه این کتاب می‌گوید:«هیکل در اصل صورت است و حکمای پیشین را اعتقاد بر این بود که ستارگان ظلال انوار مجرده و هیاکل‌ آنهایند بنابر این برای هریک از ستارگان هفتگانه طلسمی از جنس معدن‌ مناسب آن و وقت مناسب آن وضع کرده‌اند. و غیاث الدین به این نظریه نقضهایی وارد می‌کند از جمله اینکه تمایز بدن‌ انسان از غیر خود به نفس است و نفس هم جوهری مجرد است نه عرض و هیئت؛و سرانجام سخن در این است که مراد از هیئت چیست و آنها چه‌ هستند؟ سپس شیخ اشاره می‌کند به احکام اجسام:نخستین حکم جسم،رابطه‌ بین هیئت یا عرض با جسم است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.