Skip to main content
فهرست مقالات

قرآن در منظر فرق اسلامی (1) تلاشهای قرآنی معتزله

نویسنده:

ISC (16 صفحه - از 227 تا 242)

کلید واژه های ماشینی : قرآن، معتزله، تفسیر، عمرو بن عبید، مفسران، معتزلی، عبدالجبار، عبدالجبار معتزلی، القرآن، کلام

خلاصه ماشینی: ") پس از آن، از مجلس درس حسن کناره گرفت ودرگوشه دیگری از مسجد به طرح و دفاع از نظریه خویش پرداخت،14 ولی طرح افکار و اندیشه های نو از سوی او که بعدها مکتب معتزله را شکل داد و مخالفت سرسختانه اهل حدیث و فقها، که جز آیات قرآن چیزی آنان را وادار به پذیرش باورهای معتزله نمی ساخت، ضرورت درس وبحث تفسیر در راستای عقاید و باورهای معتزله را هرچه بیشتر روشن ساخت. از شیوه تفسیر اصم، اطلاعی در دست نیست، ولی از این که عبدالجبار معتزلی از تفسیر او به (تفسیرعجیب) یاد می کند وابوعلی جبائی، مفسربزرگ معتزلی، می گوید: (اگر أصم به همان فقه و لغت می پرداخت، برای او بهتر بود)، می توان به این نکته رسید که دیدگاههای تفسیری یا روش تفسیری او خوشایند معتزلیان نبوده است. کتاب تفسیری عبدالجبار، المحیط نام دارد که در یک صد مجلد نگاشته شده است وبعید به نظر می رسد این کتاب را قاضی از تفسیر اشعری اقتباس کرده باشد، زیرا قاضی عبدالجبار که پیش از آن اشعری بود و سپس معتزلی شد، از مخالفان سرسخت اشعری به شمار آمده و دیدگاهها ونظریات تفسیری اشعری برای او ناپذیرفتنی بوده است وعلاوه برآن، تفسیر اشعری سوزانده شد. 49 علی بن محمد بن حبیب بصری معروف به ابوالحسن ماوردی(م: 450) از مفسران معتزله است که در نیمه نخست قرن پنجم در بغداد به تدریس و نگارش تفسیر می پرداخت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.