Skip to main content
فهرست مقالات

مدینه های تمثیلی

نویسنده:

مترجم:

کلید واژه های ماشینی : تمثیلی، آتن، افلاطون، مکتب، مسجد، اصفهان، پرستشگاه، تصویر، هانری استیرلن، شهر

خلاصه ماشینی:

"رساله پارمنیدس 2 از دشوارترین مکالمات افلاطون است اما پروکلوس 3 ، ژرف اندیش‌ترین فیلسوف متفکر مکتب‌[افلاطون‌]، توانست در شرح عظیم خود آن را به شکل نمایشی و صحنه‌ای در آورد و در آن مقاصد و انگیزه‌های تمثیلی و نمادینی را که در آن نمایش و در ماورای اصل و بنیاد شخصیت‌های نمایش و ترتیب ورودشان به صحنه و محل برخوردشان، یعنی آتن پنهان بود، آشکارا نشان دهد. در بین این دو بینش، مکتب آتن قرار دارد که موضع میانه گرفته است، زیرا از وجود سقراط و افلاطون بهره می‌گیرد و افکار و مطالعات دو مکتب دیگر را بیان می‌کند. باری در آتن، یعنی در این شهر معنوی است که فیلسوفان مکتب یونیایی با رهاورد دانش مادی و جسمانی و فیلسوفان مکتب ایتالی با رهاورد دانش ذوات معقول و تعقلی خود با یکدیگر برخورد می‌کنند زیرا همان‌طور که محسوسات به واسطه مجردات نفسانی با معقولات متصل می‌شوند، صحنه‌پردازی مکالمه افلاطونی نیز به میانجیگری فیلسوفان آتنی، فلسفه ایتالی را به فیلسوفان یونیایی می‌شناساند و آنها را در فلسفه شهودی و بینش عرفانی مشارکت می‌دهد. اختلافات آن را با حال و هوای شهر غربی برجسته می‌کند و نشان می‌دهد که در شهرهای غربی گویی خانه‌ها برجسته‌اند، حال آنکه در اینجا پیش از هر چیز طرح پیوستگی و تداومی بین بناها وجود دارد که فضاهای خالی(حیاطها و میدان‌ها)در آنها گشوده شده و در نتیحه جزیره‌هایی تهی پدید می‌آید. سازه مسجد از نظر فنی عبارت است از:حیاطی مربع یا مستطیل که چهار نمای داخلی پدید می‌آورد و در وسط هر یک از این نماها محوطه فرو رفته مسقفی به نام ایوان وجود دارد که هر کدام به تالاری وسیع راه می‌گشاید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.