چکیده:
در بین روایات موجود در عامه کتب معتبر روایی، مواردی وجود دارد که در خلال آنها
نوعی جواز به تغییر کلمات قرآن دیده میشود.اینروایتها مستمسک خوبی شده است تا
برخی دشمنان، و بخصوص بعضی از مستشرقان، خطرناکترین حملات خود را متوجه متن و نص
قرآن کریم کنند. آن روایات بر ایناند که میتوان مترادفات قرآن را، مادامی که
عذابی به رحمت و یا رحمتی به عذاب مبدل نشده باشد، تغییر داد.
خلاصه ماشینی:
"1. در مسند احمد بن حنبل و تفسیر طبری از ابی بکر روایت بدین مضمون نقل شده است که:«أن جبریل(ع)قال یا محمد!أقرأ القرآن علی حرف.
از ابو هریره نیز روایات مختلفی دراینباره نقل شده است که از آن جمله به این موارد اشاره میشود:«قال ابو هریره:قال رسول الله:انزل القرآن علی سبعة احرف، علیما حکیما، غفورا رحیما.
[وقتی که]طبری به سخن پیغمبر اکرم خطاب به عمر بن خطاب استشهاد میکند که فرموده است:«یا عمر!ان القرآن کله صواب ما لم تجعل رحمة عذابا، و عذابا رحمة»[ای عمر!همه قرآن-هر طور که بخوانی-درست است، مادامی که رحمتی را به عذاب و عذابی را به رحمت مبدل نسازی]، با این ترتیب از خاور شناسان چه انتظاری میتوان داشت جز اینکه این مطلب را دستاویز قرار دهند و مانند کسی که گمشدهاش را پیدا کرده باشد، فریاد بر آورند.
بنابراین میتوان نتیجه گرفت که اگر درباره دعا اینچنین است، چه گونه میتوان در باب قرآن، که کلام نازل از سوی خدا و سختی همیشگی و جاوید است، غیر از این عمل کرد؟ 2رایانه و نظم بی نظیر قرآن در انتخاب کلماتبا آنچه که متخصصان علوم رایانه در باب نظم و توازن کلمات قرآنی و عبارات آن کشف کردهاند، عظمت کلام الهی بیشازپیش چهرهنمایی نموده است که میتواند به مثابه خط بطلانی بر اعتقاد به جواز تبدیل مترادفات در این کتاب عظیم تلقی شود."