Skip to main content
فهرست مقالات

حکمت مشاء و معارف شیعی در اندیشه سهروردی

نویسنده:

مترجم:

کلید واژه های ماشینی : سهروردی ،ابن‌سینا ،حکمت ،معارف شیعی در اندیشه سهروردی ،اشراق ،اندیشه ،اسلام ،فلسفه ،عرفان ،ابن‌سینا و سهروردی ،امام ،امامت ،اسماعیلیه ،حکمت مشاء و معارف شیعی ،ارسطو ،اندیشه سهروردی آثار شیعه ،قاهره ،پیوند ،سهروردی آثار شیعه و اسماعیلیه ،کتاب ،آرای ،نور ،تشیع ،شیعه ،فلسفه ابن‌سینا و سهروردی ،اندیشه ابن‌سینا و سهروردی ،فرهنگ ،حکیمان ،سهروردی در حکمت شیعی ،میان ابن‌سینا و سهروردی

خلاصه ماشینی:

"از آغاز قرن حضار تاکنون تحقیقاتی عمده درباره فلسفه ابن سینا و سهروردی انجام گرفته و برای مثال«کارا دو وو»در کتاب ابن سینا، 2 به مناسبت بحث از حکمت اشراق، درباره سهروردی‌[نیز]سخن گفته است. سهروردی نیز در ایام اقامت خود در اصفهان با برخی از آنها که تربیت شدگان با واسطه حوزه فلسفی ابن سینا بودند دیدار و گفت‌وگو کرد. 1 سهروردی از بسیاری از اندیشمندان مسلمان در شرق و غرب عام و به عبارتی دقیق‌تر از فرهنگ اسلامی عصر خود بهره‌های فراوان بد و بیش از دیگران به تعالیم زردشت توجه کرد و بحث‌های نو و بی سابقه‌ای را مطرح ساخت که تا آن روز در منابع فلسفی عهد اسلامی مطرح نشده بود و البته طرح آنها در این نوشته لزومی ندارد. 3مع هذا سهروردی از حکمت مشاء در شرق جهان اسلام بهره فراوان برد و در این میان بیش از همه وامدار ابن سینا است. شاید سهروردی در بین متفکران اسلام تنها کسی است که آنها را به تفکر در میراث معنوی شرق دعوت کرد و آنان نیز اندیشه اشراقی را در درس و بحث خود مطرح کردند. ق)و ابن سینا نزدیک است و عرفان آن دو نظری است و قبل از هر چیزی به این بحث وابسته است که علم به تنهایی ما را به سعادت می‌رساند و عمل در مرتبه دوم قرار دارد؛برخلاف قائلان به عرفان عملی که معتقدند ریاضت جسم وسیله‌ای مفید برای وصول به خدا است و هرگاه نفس انسان مکلف شد و نظر و تأملش فزونی گرفت و عقل تعالی یافت به عق فعال متصل می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.