چکیده:
نظام تقویم اسلامی، برمبنای نخستین رؤیت هلال است و امکان پیشبینی این رؤیت
هنوز مسأله مهم و بغرنج تقریبا یک میلیارد مسلمانی است که در سراسر جهان زندگی
میکنند و مشاهده میشود به رغم آنکه همه ساله یک برخورد جدی در باره شروع ایام
شریف، بویژه آغاز و پایان ماههای رمضان و ذوالحجه، رخ میدهد؛متأسفانه گاهی حتی
مردمان ساکن یک کشور، ماه روزه را در روزهای متفاوتی شروع میکنند!و این البته
مقبول و موجه نیست.بنا بر این به نظر میرسد وقت آن رسیده باشد علوم متناسب با
موضوع استهلال را پیش رو قرار دهیم، از آنها بهره جوییم و به روش واحدی دست
یابیم؛روشی که منجر به یافتن پاسخ این پرسشها شود:در کجا و چه وقت هلال قابل رؤیت
است؟الگوی روشنایی ماه(یعنی مرئی بودن هلال)مستلزم انجام محاسبات پیچیدهای در
حوزههای مکانیک سماوی و روشهای جوی و اختر فیزیکی است، و لذا به تصور نگارنده
اولین گام برای اصلاح یک تقویم قمری عام و قابل قبول آن است که ابتدا معیار عدم
رؤیت(نامرئی بودن)را به دست آوریم و سپس از آن، دسترسی به معیار واقعی سادهتر
خواهد بود.
خلاصه ماشینی:
"بنا بر این به نظر میرسد وقت آن رسیده باشد علوم متناسب با موضوع استهلال را پیش رو قرار دهیم، از آنها بهره جوییم و به روش واحدی دست یابیم؛روشی که منجر به یافتن پاسخ این پرسشها شود:در کجا و چه وقت هلال قابل رؤیت است؟به تصویر صفحه مراجعه شودالگوی روشنایی ماه(یعنی مرئی بودن هلال)مستلزم انجام محاسبات پیچیدهای در حوزههای مکانیک سماوی و روشهای جوی و اختر فیزیکی است، و لذا به تصور نگارنده اولین گام برای اصلاح یک تقویم قمری عام و قابل قبول آن است که ابتدا معیار عدم رؤیت(نامرئی بودن)را به دست آوریم و سپس از آن، دسترسی به معیار واقعی سادهتر خواهد بود.
اساس نظریه نگارنده این است که اختلاف بین شدتهای نور مشاهده شده ماه()و جو زمین()در ناحیه طول موج مرئی، باید مثبت (بیش از صفر)باشد تا بتوان ماه نو را پس از مقارنه مشاهده کرد، یعنی:(1)بدین ترتیب برای محاسبه عبارت(1)، یک شبکه مربعی به ابعاد 32 دقیقه را در نظر میگیریم و فرض میکنیم ماه در این شبکه قرار دارد."