خلاصه ماشینی:
"نویسنده کتاب با توجه به این مطلب، ابتدا به مباحث نمایهسازی و ردهبندی و سپس به تعاریفی از نمایه، نمایهسازی، هدف نمایهسازی پرداخته است و سپس به مبحث نمایهسازی همارا و فرآیند آن، زبانهای نمایهسازی، پیش همارایی، ریزش کاذب، سنجش مفاهیم، منطق جستجوی بولی در نمایههای پس همارا، دستور العملهای نمایهسازی، راههای ارزشیابی و معیارهای کارایی نمایهها، ضریب بازیافت و ضریب دقت، مشکلات نمایهسازی همارا در زبان فارسی، ویژگیهای زبان فارسی، اصطلاحنامه (تزاروس)، ویژگیها و هدف اصطلاحنامه، نظام اصطلاحنامهای ذخیره و بازیابی اطلاعات، روابط اساسی یا بستگیها در اصطلاحنامه، شکل اصطلاحنامهها، بعضی ارجاعات و علائم مورد استفاده در اصطلاحنامهها و فهرستهای سرعنوانهای موضوعی را یک به یک تجزیه و تحلیل کرده است.
با توجه به فرهنگی بودن اصطلاحنامه مقولات زیر در دستور کار قرار گرفته است:1) آموزش و پرورش، 2)ادبیات و زبانشناسی، 3)ارتباطات، 4) اقتصاد، 5)پژوهش، 6)تاریخ، 7)جامعهشناسی، 8)جغرافیا، 9)حقوق، 10)دین، 11)روانشناسی، 12)علوم سیاسی، 13)فلسفه و عرفان، 14)کتابداری و اطلاعرسانی، 15) مدیریت، 16)هنر و فرهنگ.
این بخش برای نمایهسازی از اصطلاحنامه فرهنگی فارسی (اصفا)و سرعنوانهای موضوعی تا حد ممکن بهره برده، اما به دلیل نبود واژگان کنترل شده در روند نمایهسازی و ضرورت تدوین اصطلاحنامهای خاص براساس مدارک نمایهسازی شده در بخش و در کل برای سروسامان دادن به امور نمایهسازی، تلاشهایی برای تعیین اصول و دستور العملهای تدوین برمبنای ساختار اصفا انجام شده است که این تلاش دربرگیرنده نمایه الفباییست و در آیندهای نزدیک قسمتهای دیگر این اثر تهیه میشود.
P 530+485/V 2/1977 این اصطلاحنامه ابزاری برای نمایهسازی و بازیابی اطلاعات پردازش شده است که از طریق نظام سندآرایی رایانهای یونسکو و خدمات کتابداری و اطلاعرسانی که پوشش اسنادی آنها مرتبط با حوزههای فعالیتهای یونسکو است استفاده میشود."