Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی میزان آشنایی و بهره گیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال از کتابخانه

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (12 صفحه - از 37 تا 48)

کلیدواژه ها :

دانشجویان ،بهره‌گیری ،کتابخانه‌های دانشکده‌ای ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات، کتابخانه، دانشجویان، بهره‌گیری دانشجویان دانشگاه آزاد، میزان آشنایی و بهره‌گیری دانشجویان، عدم بهره‌گیری دانشجویان دانشگاه آزاد، آشنایی و بهره‌گیری دانشجویان دانشگاه، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، بررسی میزان آشنایی و بهره‌گیری، واحد تهران شمال از کتابخانه

کتابخانه‌های دانشگاهی و دانشکده‌ای، از مهم‌ترین مراکز اطلاع‌رسانی و اشاعه دانش هستند که اطلاعات مورد نیاز پژوهشگران را در زمینه‌های موضوعی مختلف در اختیار آنها قرار می‌دهند و دانشجویان نیز می‌توانند برای تهیه منبع اطلاعاتی مورد نیاز خود به آن رجوع کنند.آشنایی با شیوه بهره‌گیری از کتابخانه جایگاه قابل توجهی در آموزش دانشجویان دارد.استفاده از کتابخانه بستگی به آشنایی هر دانشجو با کتابخانه و نیاز اطلاعاتی او دارد.تصور می‌شود اکثر دانشجویان با نحوه استفاده از کتابخانه و منابع آن آشنا نیستند که باعث عدم بهره‌گیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال از کتابخانه و همچنین تعیین وشناسایی میزان آشنایی این دانشجویان با انواع خدمات کتابخانه و منابع کتابخانه‌ای است.این پژوهش به روش پیمایشی انجام گرفته، ابزار گردآوری اطلاعات آن پرسشنامه بوده که در قالب 17 سؤال تهیه و تنظیم گردیده است.نتایج نشان داد که دانشجویان با فعالیت‌ها و بخش‌های مختلف کتابخانه دانشکده خود آشنایی ندارند و بیشترین دلیل آنها برای مراجعه به کتابخانه، مطالعه درسی است. همچنین نتایج نشان داد که کتابداران نقش بسیار مهمی در آموزش دانشجویان ایفا می‌کنند و آموزش در زمینه شیوه بهره‌گیری از کتابخانه، با همکاری کتابداران و استادان، نتایج چشمگیری را به همراه خواهد داشت.فقدان منابع کافی در کتابخانه‌ها، بیشترین سهم را در عدم مراجعه دانشجویان به کتابخانه‌ها دارد.

خلاصه ماشینی:

"این پژوهش می‌کوشد تا به این پاسخ برسد که میزان آشنایی و بهره‌گیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال از کتابخانه‌های این واحد دانشگاهی چه میزان است و چرا آموزش بهره‌گیری از کتابخانه برای همه دانشجویان دانشگاه مذکور از کتابخانه‌های این‌دانشگاه را مطالعه کرده و میزان شناخت و توانایی آنها را در بهره‌گیری از خدمات و منابع کتابخانه مشخص کند تا کمی‌ها و کاستی‌ها را یافته، مشکلات دانشجویان در استفاده از کتابخانه بررسی و در جهت رفع آن پیشنهاداتی ارائه کند. صمدی در 1375 در پایان‌نامه خود با عنوان "بررسی میزان آشنایی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترای علوم پایه دانشگاه تبریز با منابع مرجع تخصصی"به این نتایج رسیده است:منابع مرجع به دلیل عدم احراز جایگاه اصلی خویش، کمتر مورد استفاده و شناخت دانشجویان است، چون آنها قبل از رجوع به منابع مرجع، در کتاب و مجله‌ها به جست‌وجوی مطلب مورد نظر خویش می‌پردازند. نتیجه‌گیری‌ یافته‌های به دست آمده نشان داد که نبود منابع کافی در کتابخانه، بیشترین تأثیر را در عدم آشنایی و مراجعه دانشجویان به کتابخانه دارد و چون کتابخانه‌های واحد تهران شمال نتوانسته است نیاز دانشجویان خود را در زمینه‌های مختلف موضوعی برآورده کند، میزان مراجعه و گرایش دانشجویان به این کتابخانه‌ها کم است و دانشجویان استفاده کافی و لازم را از کتابخانه‌ها نمی‌برند. پیشنهادهای پژوهش‌ -با توجه به نتایج به دست آمده، پیشنهاد می‌شود که آموزش استفاده از کتابخانه به عنوان یک طرح تحقیقاتی برای دانشجویان به صورت آزمایشی انجام شود، سپس نتایج به دست آمده از این طرح، ارزیابی و تجزیه و تحلیل شود و نتایج آن در اختیار برنامه‌ریزان دانشگاه قرار گیرد تا بر اساس واقعیت‌ها و یافته‌های موجود، لزوم گنجاندن چند واحد درسی آموزش استفاده از کتابخانه، در سر فصل برنامه درسی دانشجویان، تأیید شده و در آینده در مورد آن اقدام شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.