Skip to main content
فهرست مقالات

جایگاه اجتماعی کتابداران: چالش ها و راهکارها

نویسنده: ؛ ؛

بهار 1385 - شماره 65 علمی-ترویجی (18 صفحه - از 73 تا 90)

کلیدواژه ها : کتابداران ،جایگاه اجتماعی ،خدمات اطلاع رسانی ،همکاری بین کتابخانه‌ای

کلید واژه های ماشینی : مراجعان ،اجتماعی کتابداران ،خدمات آگاهی رسانی ،کتابخانه‌ای ،وجهه اجتماعی کتابداران ،توسعه خدمات ،جایگاه اجتماعی ،نیازهای اطلاعاتی مراجعان ،رسانی ،کتابداران مرجع ،خدمات کتابخانه ،آموزش استفاده‌کننده ،رفع مشکل ،جامعه استفاده‌کننده ،کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی ،تحویل مدرک ،نیازهای استفاده‌کنندگان ،خدمت به جامعه ،خدمات مرجع ،وجهه اجتماعی ،ارائه خدمات ،کسب وجهه اجتماعی کتابداران ،رسالت کتابخانه ،خدمات کتابخانه‌ای ،آگاهی رسانی ،ارائه خدمات مرجع ،خدمات اشاعه گزینشی اطلاعات ،فناوری‌های جدید ،اطلاعاتی مراجعان ،مشکلات و چالش‌ها

رسالت کتابخانه‌ها به عنوان نهادی اجتماعی، خدمت به جامعه استفاده کننده و پاسخگویی به نیازهای آنان است.از آنجا که در عصر حاضر، فناوری‌های جدید، تحولات زیادی را در تولید، سازماندهی، و استفاده از اطلاعات به وجود آورده است، با افزایش روزافزون حجم اطلاعات، شاهد تغییر زیادی در ساختار ذهنی و نیازهای استفاده کنندگان هستیم. اما بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته، در بسیاری از کتابخانه‌ها نیازهای پیچیده و متحول استفاده کنندگان پاسخ داده نمی‌شود.بنابراین، استفاده‌کنندگان، کتابخانه‌ها را محلی برای حل مشکل اطلاعاتی و تغذیه فکری به شمار نمی‌آورند و وجهه و هویتی برای کتابداران در نظر نمی‌گیرند.از آنجا که خدمات کتابخانه‌ای یکی از فعالیت‌های عمده در شناساندن رسالت کتابخانه به جامعه است، تأکید اصلی این مقاله بر توسعه خدمات به عنوان عاملی برای کسب جایگاه اجتماعی شایسته کتابداران و ارتقای آن است.به این منظور، انواع خدمات و نیز مشکلاتی که در راه طراحی و اجرای آنها وجود دارد، شناسایی می‌شود.چالش‌هایی که کتابداران، برای توسعه خدمات خود، با آنها روبه‌رو هستند، از دیگر بحث‌های این مقاله است.توفیق در این چالش‌ها، راه‌حل و عامل اصلی توسعه خدمات و کسب وجهه اجتماعی کتابداران است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.