Skip to main content
فهرست مقالات

نیاز سنجی آموزشی استادان کتابداری و اطلاع رسانی در ارتباط با فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی (ICT)

نویسنده: ؛

بهار 1385 - شماره 65 علمی-ترویجی (30 صفحه - از 185 تا 214)

کلیدواژه ها : آموزش ،نیازسنجی ،فناوری اطلاعات و ارتباطات ،استادان ،کتابدارای و اطلاع‌رسانی

کلید واژه های ماشینی : اعضای هیئت علمی ،فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی ،فناوری‌های اطلاعاتی ،استادان کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی ،کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی ،اعضای هیئت علمی گروه‌های ،جست‌وجو در پایگاه‌های اطلاعاتی ،کارگاه‌های آموزشی ،هیئت علمی گروه‌های کتاب‌داری ،کارگاه‌های آموزشی فناوری‌های اطلاعاتی ،هیئت علمی گروه‌های آموزشی ،شرکت در کارگاه‌های آموزشی ،استادان کتاب‌داری ،دوره‌های آموزشی ،استفاده از فناوری‌های اطلاعاتی ،گروه‌های کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی ،دوره‌های پیشنهادی فناوری‌های اطلاعاتی ،فرایند آموزش ،شرکت در دوره تخصصی ،شرکت در دوره ،جست‌وجو در اینترنت ،پیشنهادی فناوری‌های اطلاعاتی ،گروه کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی دانشگاه ،اطلاع‌رسانی در ارتباط ،اعضای هیئت علمی کتاب‌داری ،طراحی کارگاه‌های آموزشی فناوری‌های ،جست‌وجو ،آموزش فناوری‌های اطلاعاتی ،پایگاه‌های اطلاعاتی علمی ،نیازسنجی آموزشی

این مقاله، نتیجه پژوهشی پیمایشی را در خصوص نیازسنجی آموزشی اعضای هیئت علمی 6 گروه کتابدارای و اطلاع‌رسانی دارای مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد یا بالاتر، درباره شرکت در دوره‌های مقدماتی و تخصصی فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی مورد بحث و تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد.براساس نظرات و نیازهای آموزشی استادان کتابداری، 6 طرح درس برای دوره‌های آموزشی ضمن خدمت تهیه و پیشنهاد شده است.نتیجه تحقیق نشان می‌دهد که به طور کلی اکثر اعضای هیئت علمی مورد مطالعه(90 درصد)، شرکت در دوره‌های پیشنهادی فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی را در فرایند آموزش و تحقیق خود بسیار مؤثر و مفید می‌دانند.این نیازسنجی میزان تأثیر گذاری شرکت در دوره‌های تخصصی پیشنهادی را شامل جست‌وجو در اینترنت(90 درصد)، جست‌وجو در پایگاه‌های اطلاعاتی علمی و تخصصی(94 درصد)، ارزیابی و استناد به منابع اطلاعاتی الکترونیکی(76 درصد)، طراحی یک سایت شخصی(84 درصد)، نشر اینترنتی:آشنایی با منابع مرجع، و مجلات و کتاب‌های الکترونیکی(83 درصد)برفرایند آموزش و تحقیق اعضای هیئت علمی زیاد ارزیابی کرده است.این بررسی همچنین نشان می‌دهد که علاوه بر دوره‌های آموزشی تخصصی، 70 درصد از اعضای هیئت علمی کتابدارای به شرکت در دوره‌های عمومی فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی(شامل سیستم عامل ویندوز، اینترنت، واژه‌پرداز droW ، و برنامه ارائه مطالب‌ tnioP rewoP نیاز دارند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.