Skip to main content
فهرست مقالات

نیاز سنجی آموزشی استادان کتابداری و اطلاع رسانی در ارتباط با فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی (ICT)

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (30 صفحه - از 185 تا 214)

کلیدواژه ها : آموزش ،نیازسنجی ،فناوری اطلاعات و ارتباطات ،استادان ،کتابدارای و اطلاع‌رسانی

کلید واژه های ماشینی : فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی، پایگاه‌های اطلاعاتی، آموزش فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی، اعضای هیئت علمی، اعضای هیئت علمی گروه‌های کتاب‌داری، کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی، اینترنت، استادان کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی، کارگاه‌های آموزشی فناوری‌های اطلاعاتی، اعضای هیئت علمی گروه‌های، دوره‌های پیشنهادی فناوری‌های اطلاعاتی، پایگاه‌های اطلاعاتی علمی، گروه‌های کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی، گروه‌های آموزشی کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی، آموزشی استادان کتاب‌داری، اصطلاح فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی، تخصصی، جست‌وجو در پایگاه‌های اطلاعاتی، یئت علمی، دوره‌های مقدماتی فناوری‌های اطلاعاتی، الکترونیکی، هیئت علمی گروه‌های آموزشی، پیشنهادی فناوری‌های اطلاعاتی، طراحی، منابع اطلاعاتی الکترونیکی، تخصصی فناوری‌های اطلاعاتی، گروه کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی دانشگاه، فرایند آموزش، استفاده از فناوری‌های اطلاعاتی، ارزیابی

این مقاله، نتیجه پژوهشی پیمایشی را در خصوص نیازسنجی آموزشی اعضای هیئت علمی 6 گروه کتابدارای و اطلاع‌رسانی دارای مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد یا بالاتر، درباره شرکت در دوره‌های مقدماتی و تخصصی فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی مورد بحث و تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد.براساس نظرات و نیازهای آموزشی استادان کتابداری، 6 طرح درس برای دوره‌های آموزشی ضمن خدمت تهیه و پیشنهاد شده است.نتیجه تحقیق نشان می‌دهد که به طور کلی اکثر اعضای هیئت علمی مورد مطالعه(90 درصد)، شرکت در دوره‌های پیشنهادی فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی را در فرایند آموزش و تحقیق خود بسیار مؤثر و مفید می‌دانند.این نیازسنجی میزان تأثیر گذاری شرکت در دوره‌های تخصصی پیشنهادی را شامل جست‌وجو در اینترنت(90 درصد)، جست‌وجو در پایگاه‌های اطلاعاتی علمی و تخصصی(94 درصد)، ارزیابی و استناد به منابع اطلاعاتی الکترونیکی(76 درصد)، طراحی یک سایت شخصی(84 درصد)، نشر اینترنتی:آشنایی با منابع مرجع، و مجلات و کتاب‌های الکترونیکی(83 درصد)برفرایند آموزش و تحقیق اعضای هیئت علمی زیاد ارزیابی کرده است.این بررسی همچنین نشان می‌دهد که علاوه بر دوره‌های آموزشی تخصصی، 70 درصد از اعضای هیئت علمی کتابدارای به شرکت در دوره‌های عمومی فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی(شامل سیستم عامل ویندوز، اینترنت، واژه‌پرداز droW ، و برنامه ارائه مطالب‌ tnioP rewoP نیاز دارند.

خلاصه ماشینی: "هدف از این تحقیق پاسخگویی به این سؤال فوق از طریق نیازسنجی آموزشی استادان کتابداری و اطلاع‌رسانی در جهت فراگیری مهارت‌های بهره‌گیری از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی است و براساس بررسی‌های صورت گرفته، در ارتباط با بهره‌گیری از امکانات و قابلیت‌های شبکه جهانی وب به منظور ارائه خدمات اطلاع‌رسانی توسط کتابداران چند مهارت اساسی را می‌توان مورد شناسایی قرار داد که در مطالعه صورت گرفته توسط ulusavineerS نیز بر آنها تأکید شده است:الف. نتایج به دست آمده از 6 گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی نشان داد که فرضیه اول تحقیق (بیش از 70 درصد از اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی به منظور بهره‌گیری مناسب و مؤثر از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی در فرایند آموزش و تحقیق نیاز بسیار زیادی به شرکت در کارگاه‌های آموزشی در این ارتباط دارند)مورد تأکید قرار نگرفته است. فرضیه سوم تحقیق مبتنی بر اینکه بیش از 68 درصد از اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی کتابداری و اطلاع‌رسانی نیاز بسیار زیادی به شرکت در کارگاه‌های آموزشی "مقدماتی"فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی(در یکی از موضوعات پیشنهادی ویندوز 2000 یا بالاتر، اینترنت، واژه‌پرداز PX/2000droW ، و برنامه ارائه مطالب‌ tnioP erwoP )دارند نیز با به دست آوردن 70 درصد از موافقت کامل جامعه تحقیق مورد تأیید قرار گرفت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.