Skip to main content
فهرست مقالات

نیاز سنجی منابع اطلاعاتی کتابخانه های عمومی

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (24 صفحه - از 215 تا 238)

کلیدواژه ها :

کتابخانه‌های عمومی ،نیازسنجی اطلاعات ،منابع اطلاعاتی استان اردبیل

کلید واژه های ماشینی : منابع اطلاعاتی کتابخانه‌های عمومی، منابع اطلاعاتی، منبع کسب اطلاعات مراجعان استانی، کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل، کسب اطلاعات مراجعان استانی کتاب، منبع کسب اطلاعات، استان اردبیل براساس متغیرهای شهر، نیاز سنجی منابع اطلاعاتی، تفاوت مشاهده‌شده در رتبه‌بندی رده، کتابخانه‌های عمومی

پژوهش حاضر به منظور نیازسنجی منابع اطلاعاتی کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل براساس متغیرهای شهر، شغل، مدرک تحصیلی، جنسیت، و سن انجام گرفته است.جامعه آماری شامل کلیه افراد دارای کارت عضویت کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل در سال 1382 با برآورد تقریبی 9421 نفر(9421- N )است.حجم نمونه به شیوه نمونه‌برداری تصادفی طبقه‌ای و با استفاده از روش کوکران 370 نفر(370- N )تعیین شد.پژوهش به روش"پیمایشی مقطعی" انجام شده است.برای توصیف داده‌ها از شاخص‌هایی از قبیل فراوانی و درصد نیاز به مواد دیداری و شنیداری فراوانی و درصد نیاز به بانک‌های اطلاعاتی و اینترنت، فراوانی و درصد مهم‌ترین منبع کسب اطلاعاتی، فراوانی و درصد دلایل مراجعه به کتابخانه‌های عمومی اولویت بندی منابع اطلاعاتی مورد نیاز استفاده‌کنندگان؛و برای تحلیل و استدلا از آزمون‌های کای اسکوئر 3P}( 2X )، کروسکال و الیس، و U مان ویتنی استفاده شده است.نتایج پژوهش نشان داد 84 درصد از کل مراجعان، جهت کسب اطلاعات، به مواد دیداری و شنیداری و2/83 درصد به بانک‌های اطلاعاتی و اینترنت نیاز دارند.مهم‌ترین منبع کسب اطلاعات مراجعان استانی کتاب بوده است.بیشترین فراوانی دلایل مراجعه به کتابخانه‌های عمومی "رفع نیازهای تحقیقاتی و انجام پروژه‌های درسی"بوده است.مهم‌ترین اولویت‌های موضوعی مراجعان نیز به ترتیب فراوانی عبارتند از:علوم و تکنولوژی، هنرها، ادبیات، علوم اجتماعی، روان‌شناسی و فلسفه، کلیات، جغرافیا و تاریخ، دین و مذهب، و زبان‌ها.

خلاصه ماشینی:

"برای توصیف داده‌ها از شاخص‌هایی از قبیل فراوانی و درصد نیاز به مواد دیداری و شنیداری فراوانی و درصد نیاز به بانک‌های اطلاعاتی و اینترنت، فراوانی و درصد مهم‌ترین منبع کسب اطلاعاتی، فراوانی و درصد دلایل مراجعه به کتابخانه‌های عمومی اولویت بندی منابع اطلاعاتی مورد نیاز استفاده‌کنندگان؛و برای تحلیل و استدلا از آزمون‌های کای اسکوئر 3P}( 2X )، کروسکال و الیس، و U مان ویتنی استفاده شده است. در پژوهش بشیری(1380)با عنوان"سنجش نیازهای اطلاعاتی محققان مراکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام وزارت جهاد کشاورزی"، میزان و درصد استفاده محققان از منابع اطلاعاتی مختلف براساس جدول 1 به دست آمده است(2):همچنان که در جدول 1 مشاهده می‌شود کتاب به عنوان مهم‌ترین منبع کسب اطلاعات ذکر شده است. در جدول 14 فراوانی و درصد مراجعه مخاطبان برای استفاده از روزنامه‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی براساس متغیرهای جنسیت، شهر، شغل، سن، تحصیلات، محل سکونت، دفعات مراجعه، و درآمد و سطوح آنها ارائه شده است. فراوانی و درصد نیاز بانک‌های اطلاعاتی و اینترنت در کل نمونه از طریق آزمون‌ 2X تحلیل شد و نتایج زیر به دست آمد: 2X مشاهده شده 764/127 است که از 2X بحرانی بزرگتر است، بنابراین تفاوت فراوانی نمرات مربوط به موارد نیاز و عدم نیاز معنی‌دار است(جدول 20). جهت بررسی میزان علاقه‌مندی مراجعان به منابع براساس رتبه و اولویت موضوعات انتخابی از طریق آزمون‌های کروسکال والیس و U مان ویتنی اقدام گردید که نتایج آن به شرح ذیل می‌باشد:تفاوت مشاهده شده در رتبه‌بندی هنر براساس جنسیت، شغل، تحصیلات، سن، دفعات مراجعه، میزان درآمد، شهری و روستایی بودن و شهرهای مختلف استان تفاوت معنی‌دار نبود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.