چکیده:
در این مقاله به پارهای از دلایل لزوم اجرای برنامههای آموزشی درون سازمانی به هنگام به کار گرفتن نظامهای ماشینی کتابخانه اشاره شده است.موارد زیر در ارتباط با ماشینی کردن کتابخانه مورد بحث قرار گرفتهاند:چه کسی باید امر آموزش را بر عهده بگیرد؛به چه کسی باید آموزش داده شود؛اهداف برنامه چیست؛محتوای برنامه؛روش اجرا؛دکومانتاسیون و اینکه در آینده چه آموزشی مورد نیاز است.در خاتمه توصیفی از یک برنامهء درون سازمانی که در کتابخانه ملی اسکاتلند در ادینبرگ اجرا شده،ارائه میشود.
خلاصه ماشینی:
"اینکه ای مسائل چقدر با دقت مورد بحث واقع شود،در هر کتابخانهای با کتابخانه دیگر،احتمالا متفاوت است،ولی در هر صورت سئوالاتی که باید مطرح شود و پاسخهایی برایشان ارائه گردد،عمدتا عبارتند از: (الف)چرا کتابخانه در نظر دارد تغییر نظام و وضعیت بدهد و ماشینی شود؟ (ب)چرا برای انجام این مهم فلان کارگزار بخصوص انتخاب شده است؟ (ج)جدول زمانبندی شده طرح چگونه است؟ -تجهیزات چه موقع آماده میشود؟ -نرمافزارهای مختلف چه موقع به کار گرفته میشود؟ -برنامهء آموزشی کی آغاز خواهد شد؟ (د)اجزای سختافزار نظام چیست؟ (هـ)چه کسی چه آموزشی خواهد دید؟ اگر برخی یا تمامی کارمندان کتابخانه با تجهیزات محاسباتی آشنایی ندارند لازم و بجاست که آموزشی در حد آشنایی با مبانی کامپیوتر به آنها داده شود.
نتیجه یکی از رموز موفقیت در کاربرد نظام ماشینی در کتابخانه این است که توجه داشته باشیم که سختافزار و نرمافزار بدون داشتن کارمندان مجرب و آموزش دیده،هیچ فایدهای ندارد و برای داشتن یک گروه خبره و کار آزموده نه تنها باید برنامهریزی و سازماندهی مناسب داشت،بلکه باید به منابع انسانی و مالی نیز متکی بود.
مدارک به تمامی کارمندان کتابهای دستور العملی داده شد که اطلاعات زیر را شامل میشدند: (الف)سختافزار-توضیح شکل و ترکیب کتابخانه ملی اسکاتلند و صورت واژههای مهم در محاسبات؛ (ب)پایانه-طرح و نموداری از صفحه کلید،کلیدهایی که نقش عمده دارند،اتصالات و غیره؛ (ج)نحوهء ورود و خروج اطلاعات؛ (د)رفع عیب-قبل از تماس با مسئولین مربوطه چه قسمتهایی باید کنترل شود؛ (هـ)دستورهایی که برای جستجو باید دانست؛ (و)بکار گیری کلیدهای مختلف برای جستجو،همراه با چند مثال؛ (ز)کار خدمات به مراجعان؛و (ح)جستجو با استفاده از منطق بول."