Skip to main content
فهرست مقالات

خدمات مناسب کتابخانه های علوم پزشکی در کشورهای جهان سوم

نویسنده:

مترجم:

ISC (9 صفحه - از 84 تا 92)

کلید واژه های ماشینی : خدمات مناسب کتابخانه‌های علوم پزشکی، کتابخانه، پزشکی، اطلاعات، کتابداران، علوم پزشکی در کشورهای جهان، خدمات، کشورهای جهان سوم، ارائه خدمات کتابخانه‌های پزشکی، بیمارستانهای

نویسنده مقاله کتابدار پزشکی،دانشگاه زیمبابوه در آفریقاست و با مشکلات کتابداری جهان سوم آشنایی کامل دارد.در این مقاله می‌کوشد تا برای رفع مشکلات در ارائه خدمات کتابخانه‌های پزشکی،از جمله‌ کمبود نیروی انسانی متخصص،فقدان منابع و امثال آنها،همراه با طرح‌ مشکل و مسئله راه حلهایی ارائه دهد.

خلاصه ماشینی: "مطالب اندکی که دربارهء کتابخانه‌های علوم پزشکی‌3(4-1)در کشورهای جهان سوم در دست است،غالبا موانع متعددی را که بر سر راه همکاری بین کتابخانه‌ها و ارائه خدمات‌ کتابخانه‌ای در این کشورها وجود دارد مطرح ساخته است. اگر بخواهیم مراجعه کنندگان کتابخانه را متقاعد کنیم که می‌توانیم اطلاعات جاری مورد نیازشان را در اختیار آنان قرار دهیم،لازم است که همواره و در تمام زمینه‌های حرفه‌ای خود نشان دهیم که به ارائه خدمات اهمیت فراوانی می‌دهیم. هنگامی که‌ مردم از خدمات ناچیز کتابخانه‌ای در کشورهای جهان سوم شکایت می‌کنند،آنچه در مورد نظر و شکایت آنهاست معمولا عدم وجود مناسب نیست بلکه نحوهء استفاده و بهره‌گیری‌ نادرست و غیر کافی از منابع محدودی است که در دسترس قرار دارد. اما آیا این درست است که‌ کتابدار فقط به سبب نظام ارتباطی ناقص با مراجعه کنندگان دلسرد شود و دست از تلاش‌ بکشد؟اگر ما مصمم هستیم که خدمات کتابخانه‌ای خوب و مفیدی ارائه دهیم،باید راههای‌ دیگری غیر از قراردادی برای رساندن مطالب و منابع به مراجعه کنندگان پیدا کنیم. اگر چه استفاده از این نظام در کشورهای جهان سوم‌ هم امکان‌پذیر است اما در مورد خدمات اطلاعاتی معالجه بیماران به همان صورت که‌ سازمان بهداشت جهانی در ژنو ارائه کرده است چندان مناسب نیست و وقت زیادی می‌گیرد. بدین ترتیب این سئوال‌ مطرح می‌شود که آیا نمی‌توان برنامه کتابدار پزشکی بالینی را در مورد کشورهای جهان سوم‌ به نحوی مناسب به کار گرفت؟من پیشنهاد می‌کنم که همراه خدماتی که ارائه می‌دهیم، یادداشت توضیحی حاوی جزئیات خدمات مانند جستجوی مطالب و ارائه فتوکپی مقالات را به استفاده کنندگان بدهیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.